Volkswagen tar første skritt mot helelektrisk flerbruksbil med ny Multivan

Harald A. Møller har store forventninger til den nye og romslige Multivan eHybrid, når salget starter i dag. Prisen starter på 699.900 kroner, som er betydelig rimeligere enn dagens modell.

– Dette er den legendariske Folkevognbussen i ny drakt,sier direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy Håkon Wirak, og viser til den populære minibussen fra Volkswagen som ble svært folkekjær gjennom flere tiår.

I dag åpner importøren Harald A. Møller salget av den nye Multivan eHybrid fra Volkswagen. Det er en romslig og fleksibel ladbar hybrid som leveres med enten 6 eller 7 seter, avhengig av hvilken utstyrsmodell du velger. Utstyrsversjonene «Life» og «Style» kommer med inntil 7 seter, mens topputgaven «Energetic» leveres med 6 seter.

Fremtidens flerbruksbil

- Dette er en moderne og fremtidsrettet flerbruksbil med svært god plass, perfekt for enhver familie. Velger du panoramaglasstak får den en god romfølelse. Modellen gir folk frihet og fleksibilitet i hverdagen. Den ladbare hybriden har et helt unikt skinnesystem som gjør det enkelt å flytte eller ta ut setene. Alt avhengig av hva du skal bruke bilen til, sier Wirak.

- Volkswagen har laget en lavutslipps multivan med fremtidens teknologi.

- Harald A. Møller og Volkswagen skal være ledende i arbeidet med å elektrifisere bilparken både for privatbiler og nyttekjøretøy. Dette er første steg mot en helelektrifisering av flerbruksbiler, sier direktøren for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Ny teknologi

Teknologisk har Volkswagen tatt den nye Multivan et godt steg videre. Den kan leveres med opptil 20 assistentsystemer, som blant annet Front Assist som inkluderer nødbremsfunksjon, Lane Assist, skiltgjenkjenning og Adaptive cruisekontroll.

Bilen kan leveres med et 360 ​​° Area View-kamera, som gir bedre oversikt over bilens plassering og omgivelsene. Dette gjør det svært mye enklere å ferdes i smale gater eller parkere i trange parkeringshus.

Nye Multivan eHybrid er den første bilen basert på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB) som produseres for fullt i Volkswagens fabrikk for nyttekjøretøy i Hannover. Dette gjør store fremskritt mulig, for første gang blir den tilgjengelig som plug-in hybrid.

Den nye tekniske basisen inkluderer også evolusjonstrinn av førerassistentsystemer, samt betjenings- og infotainmentsystem. Et nytt interiørkonsept gjør Multivan eHybrid enda mer anvendelig.

Til tross for at kvalitet, komfort og fremtidens digitale løsninger har ligget til grunn når Volkswagen har oppgradert sin flerbruksbil bør ikke prisen være avskrekkende. Utstyrsmodellen «Life» har en startpris på under 700.000 kroner.

– Den nye ladbare hybriden, Multivan eHybrid, blir et fint tilskudd på personbilsiden, i tillegg til Caravelle og ikke minst den helelektriske ID. Buzz, som skal lanseres i 2022, forteller Wirak.

Produksjonsstarten av nye Multivan som plug-in hybrid er en milepæl i utviklingen av elektrifiserte kjøretøy i Hannover-fabrikken. Fra 2022 skal det her bygges tre modeller samtidig, på tre ulike plattformer, og med tre ulike drivlinjer. T6.1, nye Multivan og den helelektriske ID. Buzz.

Multivanen som Volkswagen har tilbudt frem til i dag, er en ren dieselbil hvor prisen starter på 1.160.700,- kr.

Lenker:
Les mer om den nye Multivan eHybrid her.

Fra 2022 vil Volkswagen tilby den helt nye ID. Buzz Cargo som skal bygges på den nye elektriske plattformen i Hannover.