Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Commercial Vehicles sikter mot betydelig vekst

Del

Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) fortsetter sin transformasjon målrettet, og sikter mot en betydelig vekst i nær fremtid. På den årlige pressekonferansen bekreftet og utdypet direktør Carsten Intra selskapets «GRIP2025+»-strategi.

  • Ny divisjon for mobilitetstjenester og autonom kjøring er organisert under Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV)
  • Ny Caddy og ny Multivan, elektrisk ID. BUZZ og ny Amarok utvider og kompletterer produktutvalget i de kommende årene
  • Investeringer i teknologi og produksjonssteder gir grunnlaget for ytterligere vekst
  • Tester med autonome kjøretøy starter allerede i inneværende år

Volkswagen Commercial Vehicles har allerede nådd viktige milepæler i implementeringen av «GRIP2025+»-strategien: Siden verdenspremieren og salgsstarten, er nye Caddy blitt svært godt mottatt i markedet. Samarbeidet med Ford om tre nyttekjøretøy er i rute, og vil styrke offensiven til VWCV overfor kundene.

I premiumsegmentet for familie og fritid, er tilbudet av nye Caddy California utvidet. Økningen av bestillinger i 2020 av alle California-modellene, er på hele 60 %.

Som en del av GRIP-strategien, annonserte også Carsten Intra en ny divisjon under VWCV: En avdeling som skal samle alle aspekter ved fremtidige mobilitetstjenester og utviklingen av autonome kjøretøy. Tester av autonome kjøretøy blir gjort allerede i inneværende år.

Stor pandemipåvirkning

Den globale pandemien har også i stor grad påvirket Volkswagen Commercial Vehicles. Samtidig understreker Carsten Intra:

– Våre kjøretøy leverer viktige varer, de ruller rundt som mobile verksteder, og de transporterer leger og politi dit det er behov for dem. Det foregående året har med all tydelighet vist oss at våre kjøretøy og tjenester er en viktig del av samfunnssystemet. Vi bidrar med en positiv nytteverdi, både for enkeltmennesker, og for hele samfunnet.

Ny divisjon samler autonom kjøring og nye mobilitetstjenester

Volkswagen Commercial Vehicles får en ledende rolle innen utviklingen av autonom kjøring i Volkswagengruppen. Dette blir gjort i samarbeid med Argo AI.

– Våre kjøretøy er det logiske startstedet for bruken av selvkjørende systemer. Vi forventer å se autonome systemer fra Volkswagen Commercial Vehicles i kommersiell drift innen 2025, sier Carsten Intra.

Nye mobilitetstjenester («Mobility as a Service» (MaaS), og «Transport as a Service» (TaaS)), blir også utviklet av Volkswagen Commercial Vehicles i høyt tempo. På grunn av viktigheten av disse tjenestene, og det store potensialet til autonom kjøring, samles dette som en ny divisjon under Volkswagen Commercial Vehicles.

Selskapet har også tydelige mål for bærekraft i sin strategi. Derfor fokuserer Volkswagen Commercial Vehicles på elektrifisering av nyttekjøretøyene, som for eksempel inkluderer nye Multivan som plug-in hybrid senere i år, og den helelektriske ID. BUZZ, som lanseres neste år.

I tillegg arbeider VWCV-teamet hardt for å redusere miljøpåvirkningen fra produksjonen. Dette gir mindre energiforbruk, mindre bruk av vann og løsemidler, reduksjon av avfall, og reduserte CO2-utslipp. Innen 2025 vil reduksjonen på disse områdene være 50 % sammenlignet med 2010. I Hannover er en reduksjon på 39 % allerede oppnådd.

Finansielle resultater for 2020

Kapitalen som er nødvendig for endringene av Volkswagen Commercial Vehicles, kan allerede sees som utviklingskostnader i resultatregnskapet for 2020. Utviklingskostnadene økte med rundt 100 millioner euro til totalt rundt en milliard euro, drevet først og fremst av ID. BUZZ og utviklingen av autonom kjøring.

– Disse investeringene sikrer fremtiden vår, og vil gi oss ny vekst fra 2022, sier Holger Kintscher, finansdirektør for Volkswagen Commercial Vehicles.

Som et resultat av 24,4 % nedgang i antall ferdigstilte kjøretøy, sank omsetningen i 2020 med 18 % til 9,4 milliarder euro. Og siden Volkswagen Commercial Vehicles ikke oppnådde CO2-målene for 2020, ble for første gang en tilleggsskatt på 340 millioner euro ilagt. Samlet ga disse faktorene et negativt driftsresultat på 454 millioner euro (mot 510 millioner euro i pluss i 2019).

Utvidelse og oppdatering av produktutvalget

Volkswagen Commercial Vehicles lanserte en helt ny Caddy i 2020, basert på MQB-plattformen. Den har satt en ny standard for kjørekomfort, førerassistentsystemer og infotainment i segmentet. Campingutgaven California kompletterer den store Crafter-baserte Grand California, og den populære T-modellen.

Volkswagen Commercial Vehicles vil også produsere en Caddy-basert kompakt van for Ford, med planlagt produksjonsstart i Poznań, i 2022. Om få uker presenterer selskapet en ny Multivan, som også vil bli tilgjengelig som plug-in hybrid fra start. Som et resultat av samarbeidet med Ford, vil det også lanseres en ny Amarok.

Veien videre

I inneværende år forventer Volkswagen Commercial Vehicles å ferdigstille over 400 000 kjøretøy, noe som er betydelig over nivået i 2020. På grunn av de store investeringene omstillingen av selskapet krever, forventes et negativt driftsresultat også i 2021. Men Carsten Intra slår fast:

– GRIP-strategien vår er en strategi for vekst. På mellomlang sikt vil vi vokse betydelig både i antall produserte enheter, omsetning og bunnlinjeresultater. Vi vil igjen tjene penger. På veien dit, aksepterer vi to år med negative resultat. Vårt overordnede mål er at Volkswagen Commercial Vehicles skal spille en nøkkelrolle i å forme mobiliteten for det neste tiåret.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde
Skisse, Amarok 2022
Skisse, Amarok 2022
Last ned bilde
ID. BUZZ
ID. BUZZ
Last ned bilde
ID. BUZZ AD, skisse
ID. BUZZ AD, skisse
Last ned bilde
Skisse, nye Multivan
Skisse, nye Multivan
Last ned bilde
Caddy 5 familien
Caddy 5 familien
Last ned bilde
Caddy 5
Caddy 5
Last ned bilde
California
California
Last ned bilde
Last ned bilde
Lakkeringsprosess
Lakkeringsprosess
Last ned bilde
Last ned bilde
T6.1 California
T6.1 California
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy
Volkswagen Nyttekjøretøy
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.volkswagen-nyttekjoretoy.no

Volkswagen Nyttekjøretøy

Volkswagen Nyttekjøretøy er Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og ble Norges mest kjøpte varebilmerke for 16. året på rad i 2020. Kvalitet, sikkerhet, skreddersøm og høyt utstyrsnivå kjennetegner modellene. Den fullelektriske e-Crafter er Volkswagens modell for kunder som ønsker en utslippsfri varedistribusjon i byene.

Fra 2022 vil Volkswagen tilby den helt nye ID. BUZZ Cargo som skal bygges på den nye elektriske plattformen i Hannover.

Følg saker fra Volkswagen Nyttekjøretøy

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen Nyttekjøretøy på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Volkswagen Nyttekjøretøy

Nye Volkswagen Caddy: Sniktitt før verdenspremieren i februar28.1.2020 16:08:58 CET | Pressemelding

Digitalisert, nytt design og samtidig praktisk: Den nye Caddy og Caddy varebil Innovativ, men likevel 100% Caddy Flere førerassistentsystemer og et helt nytt nivå av digitalisering for kundene Nye Caddy fra Volkswagen Nyttekjøretøy er en helt ny bil, ikke en skrue er uforandret. Den 5. generasjon av Caddy sikter mot å bekrefte posisjonen som målestokken blant de kommersielle kjøretøyene og personbilene i sitt segment. Designskissene av den nye Caddy blir mer konkrete: Det er på det rene at mye forandres i den kommende kompakte varebilen fra Volkswagen Nyttekjøretøy. Varebilutgaven av Caddy fremhever et tydelig design i en ellers så funksjonell og praktisk bilklasse. Skissene viser en taklinje som faller lett bakover, lenger akselavstand også i kort utgave, og hjul som kan leveres i større dimensjon. Også lysgrafikken med LED er nyskapende: Frontlyktene er en visuell videreføring av grillen, og går over i den sportslige og elegante sidelinjen til karosseriet. Studien viser også mer vert

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom