Volkswagen Commercial Vehicles og Argo AI starter internasjonal testing av autonom kjøring med ID. BUZZ AD

Utviklingen er allerede i gang. De første selvkjørende prototypene basert på den kommende ID. BUZZ, vil kjøre på en teststrekning nær München i sommer. Dette markerer en milepæl i det internasjonale samarbeidet mellom Volkswagengruppen og VWCV, som leder arbeidet med å utvikle selvkjøringstjenester i Gruppen.
ID. BUZZ AD
  • Den andre teststrekningen til Argo, basert på den første i Pennsylvania, blir nå satt opp like ved flyplassen i München
  • Store muligheter for å øke sikkerheten på veiene, med start i de største tyske byene
  • Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) bruker en kombinasjon av lidar, radar og kamera for å oppnå autonom kjøring på «nivå 4»
  • Kommersiell bruk fra 2025: Transporttjenesteleverandøren MOIA blir den første til å benytte den selvkjørende ID. BUZZ AD

Lette, kommersielle kjøretøy er det logiske startstedet for autonom transport av varer og mennesker.

– Vårt mål med den selvkjørende utgaven av ID. BUZZ, er å legge til rette for kommersiell bruk av transport- og leveringstjenester fra 2025, sier Christian Senger under den digitale pressekonferansen.

– I utvalgte byer vil kundene kunne bli hentet og kjørt til sin destinasjon av et selvkjørende kjøretøy. Varelevering og distribusjon av pakker vil også bli langt enklere med våre autonome tjenester, fortsetter han.

For å integrere teknologien i den helelektriske ID. BUZZ AD, har Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) etablert et eget forretningsområde, og inngått partnerskap med Argo AI. Det er en USA- basert plattform for autonom kjøreteknologi, som utvikler systemer for selvkjøring.

Tidligere i år integrerte Argo sitt system for selvkjøring i et Volkswagen-kjøretøy, som skal testes i Tyskland. Grunnlegger og direktør for Argo, Bryan Salesky, kommenterer utviklingen slik:

– Nær vårt europeiske teknologi- og utviklingssenter, setter vi nå opp en teststrekning like ved flyplassen i München. Her bruker vi vår lange erfaring, fra flere år med testing i seks ulike byer i USA, på spesifikke europeiske trafikkforhold.

Både VWCV og Argo AI vurderer bruken av en kombinasjon av sensorer – slik som lidar, radar og kamera – som helt vesentlig for autonome kjøretjenester. Argo AI presenterte nylig sin nye lidar-sensor, Argo Lidar, som gjør det mulig å se objekter som er 400 meter unna.

Argo AI’s proprietære «Geiger-modus»-lidar kan registrere de aller minste lyspartiklene – et enkelt foton – og dette er nøkkelen til å kunne registrere objekter med lav refleksivitet.

– Denne teknologien vil bli brukt i de autonome prototypene for selvkjørende systemer fra Volkswagen Commercial Vehicles, sier Salesky.

Det er også konkrete planer for kommersiell bruk av denne teknologien. Som en del av Volkswagengruppen, vil MOIA i 2025 bli den første leverandøren av transporttjenester som benytter selvkjøring.

– MOIA har stor erfaring innen mobilitetstjenester og flåtestyring. Innen svært kort tid, har vi satt opp Europas største helelektriske kjøretøypool, og leverer dermed framtidsrettet mobilitet til millioner av mennesker. Denne erfaringen tar vi med oss i samarbeidet med VWCV og Argo AI. Hamburg vil bli den første byen som vil tilby en autonom kjøretøyspool med ID. BUZZ, sier Robert Henrich, direktør for MOIA.

MOIA er nå den største leverandøren av bildeling i Hamburg, og sysselsetter 1200 mennesker. Autonom kjøring er et viktig steg for videre vekst i selskapet.

240 33 300http://www.vw.no