Volkswagen Commercial Vehicles og Argo AI starter internasjonal testing av autonom kjøring med ID. BUZZ AD

- Den andre teststrekningen til Argo, basert på den første i Pennsylvania, blir nå satt opp like ved flyplassen i München
- Store muligheter for å øke sikkerheten på veiene, med start i de største tyske byene
- Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) bruker en kombinasjon av lidar, radar og kamera for å oppnå autonom kjøring på «nivå 4»
- Kommersiell bruk fra 2025: Transporttjenesteleverandøren MOIA blir den første til å benytte den selvkjørende ID. BUZZ AD
Lette, kommersielle kjøretøy er det logiske startstedet for autonom transport av varer og mennesker.
– Vårt mål med den selvkjørende utgaven av ID. BUZZ, er å legge til rette for kommersiell bruk av transport- og leveringstjenester fra 2025, sier Christian Senger under den digitale pressekonferansen.
– I utvalgte byer vil kundene kunne bli hentet og kjørt til sin destinasjon av et selvkjørende kjøretøy. Varelevering og distribusjon av pakker vil også bli langt enklere med våre autonome tjenester, fortsetter han.
For å integrere teknologien i den helelektriske ID. BUZZ AD, har Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) etablert et eget forretningsområde, og inngått partnerskap med Argo AI. Det er en USA- basert plattform for autonom kjøreteknologi, som utvikler systemer for selvkjøring.
Tidligere i år integrerte Argo sitt system for selvkjøring i et Volkswagen-kjøretøy, som skal testes i Tyskland. Grunnlegger og direktør for Argo, Bryan Salesky, kommenterer utviklingen slik:
– Nær vårt europeiske teknologi- og utviklingssenter, setter vi nå opp en teststrekning like ved flyplassen i München. Her bruker vi vår lange erfaring, fra flere år med testing i seks ulike byer i USA, på spesifikke europeiske trafikkforhold.
Både VWCV og Argo AI vurderer bruken av en kombinasjon av sensorer – slik som lidar, radar og kamera – som helt vesentlig for autonome kjøretjenester. Argo AI presenterte nylig sin nye lidar-sensor, Argo Lidar, som gjør det mulig å se objekter som er 400 meter unna.
Argo AI’s proprietære «Geiger-modus»-lidar kan registrere de aller minste lyspartiklene – et enkelt foton – og dette er nøkkelen til å kunne registrere objekter med lav refleksivitet.
– Denne teknologien vil bli brukt i de autonome prototypene for selvkjørende systemer fra Volkswagen Commercial Vehicles, sier Salesky.
Det er også konkrete planer for kommersiell bruk av denne teknologien. Som en del av Volkswagengruppen, vil MOIA i 2025 bli den første leverandøren av transporttjenester som benytter selvkjøring.
– MOIA har stor erfaring innen mobilitetstjenester og flåtestyring. Innen svært kort tid, har vi satt opp Europas største helelektriske kjøretøypool, og leverer dermed framtidsrettet mobilitet til millioner av mennesker. Denne erfaringen tar vi med oss i samarbeidet med VWCV og Argo AI. Hamburg vil bli den første byen som vil tilby en autonom kjøretøyspool med ID. BUZZ, sier Robert Henrich, direktør for MOIA.
MOIA er nå den største leverandøren av bildeling i Hamburg, og sysselsetter 1200 mennesker. Autonom kjøring er et viktig steg for videre vekst i selskapet.
Nøkkelord
Kontakter
Anita SvanesKommunikasjonssjef
Tel:+47 995 69 660 / +47 240 33 300anita.svanes@moller.noBilder
Lenker
Om Volkswagen Nyttekjøretøy
Volkswagen Nyttekjøretøy
Volkswagen Nyttekjøretøy er Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og ble Norges mest kjøpte varebilmerke for 16. året på rad i 2020. Kvalitet, sikkerhet, skreddersøm og høyt utstyrsnivå kjennetegner modellene. Den fullelektriske e-Crafter er Volkswagens modell for kunder som ønsker en utslippsfri varedistribusjon i byene.
Fra 2022 vil Volkswagen tilby den helt nye ID. BUZZ Cargo som skal bygges på den nye elektriske plattformen i Hannover.
Følg pressemeldinger fra Volkswagen Nyttekjøretøy
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen Nyttekjøretøy på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Volkswagen Nyttekjøretøy
Åpner salget av elektriske Volkswagen e-Transporter25.3.2025 13:36:47 CET | Pressemelding
Volkswagens ikoniske varebil kommer nå i fire elektriske varianter, og to forskjellige størrelser. e-Transporter kommer med like gode utstyrspakker som dieselvarianten, med en pris fra kroner 593.440,- (eks. mva., levert Oslo).
Volkswagen-ikon fyller 75 år10.3.2025 12:03:23 CET | Pressemelding
Den første Volkswagen Transporter-en, T1, ble produsert 8. mars 1950. Med det fyller Europas lengst produserte og mest suksessrike nyttekjøretøy 75 år.
Åpner for bestilling av nye Volkswagen Transporter11.12.2024 11:45:56 CET | Pressemelding
Høyere nyttelast, større lasterom, høyere hengervekt og etter hvert også fullelektrisk. Nå åpner salget av nye Volkswagen Transporter med mye standardutstyr, og en fra-pris på kroner 523.900,- (eks. MVA., levert Oslo).
Åpner salget av Volkswagen ID. Buzz GTX26.11.2024 11:03:36 CET | Pressemelding
I dag åpner salget av Volkswagens personbilutgave av ID. Buzz i GTX-versjon, som betyr mer effekt, raskere ladetid og ikke minst 4MOTION firehjulsdrift. Prisen starter på 629.900. – Denne prisen kommer til å treffe markedet godt, og produktet er det ingen som kan matche.
Lengre, bredere og laster mer: Nye Volkswagen Transporter15.9.2024 19:00:00 CEST | Pressemelding
Høyere nyttelast, større lasterom, høyere hengervekt og for første gang kan kundene velge mellom enten diesel-motor eller helelektrisk drivlinje. Nye Volkswagen Transporter fortsetter å være arbeidernes bestevenn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom