Volkswagen Commercial Vehicles, Argo AI og MOIA viser frem den første ID.BUZZ-prototypen for selvkjørende biler

• Utviklet for å redusere køer og øke tryggheten i byer • Presentasjon på Volkswagen-konsernets arrangement «New Auto Night», kvelden før IAA Mobility 2021 • Selvkjørende biler basert på fremtidig ID. BUZZ bruker en kombinasjon av kameraer, lidar- og radar-sensorer • Tas først i bruk av mobilitetsleverandøren MOIA Hanover/München, 5. september 2021: – Med svart-hvitt kamuflasjemønster og høye takstrukturer ruller den stille inn i hallen der Volkswagen-konsernets arrangement New Auto Night finner sted kvelden før IAA Mobility 2021: En av de første selvkjørende testbilene av den fullelektriske ID. BUZZ AD (Autonomous Driving), fra Volkswagen Commercial Vehicles.

Versjonen vil bli tatt i bruk i kommersielle tjenester for MOIA fra tidlig 2025. München er også det europeiske hovedkvarteret for partneren Argo AI, det globale selskapet som utvikler selvkjørende teknologi (SDS), inkludert kart, hardware, software og skyløsninger og leverer til ID. BUZZ AD. Med oppstart i Hamburg i 2025 vil den selvkjørende ID. BUZZ AD bringe passasjerer til sine destinasjoner i en samkjøringstjeneste drevet av MOIA.

– Volkswagen-konsernet er i endring, fra å være en ren bilprodusent til å nå bli en global ledende mobilitets leverandør, forklarer administrerende direktør Dr. Herbert Diess under arrangementet.

– Vi er selskapet som omdefinerer mobilitet, med bærekraftige, påloggede og trygge mobilitetsløsninger for fremtidige generasjoner, sier han.

Argo driver med aktiv testing i mange byområder, inkludert München, med ID.BUZZ AD prototyper. Argos selvkjørende system består av en rekke sensorer, software og en dataplattform som til sammen gir 360 graders oversikt over kjøretøyets omgivelser, forutser bevegelsene til fotgjengere, syklister og kjøretøy, og styrer motoren, bremser og styringssystemer slik at bilen beveger seg på en trygg og naturlig måte, som med en erfaren sjåfør.

Argo AI bruker kameraer, radar og lidar for å oppnå trygg selvkjøring. Selskapets egen sensor, Argo Lidar, er plassert høyt oppe på taket av ID. BUZZ AD prototypene, og kan oppdage objekter fra en avstand på mer enn 400 meter. Den patenterte Geiger-modus teknologien kan oppdage selv de minste lyspartikler (et enkelt foton). Dermed kan selv objekter med lite reflektive overflater, som svarte biler, oppdages slik at omgivelsene kan gjengis presis.

Testingen av ID: BUZZ AD skjer i samarbeid med Volkswagen Commercial Vehicles ved Argo AIs utviklingssenter i Neufahrn i nærheten av München. Argo har også en 90 mål stor lukket bane nær flyplassen i München for å teste en rekke ulike trafikksituasjoner knyttet til europeiske kjøreforhold, i tillegg til trafikksituasjonene som oppstår på testbanen i USA.

– ID. BUZZ AD-testflåten er en milepæl i vårt samarbeid med Volkswagen Commercial Vehicles, sier Brian Salesky, gründer og administrerende direktør i Argo AI.

– Vi bygger videre på fem-års utvikling og læring fra alle våre andre operasjoner i store, komplekse amerikanske byer, og vi gleder oss til å begynne å teste i Münchens gater for å forberede oss på lanseringen av den selvkjørende bildelingstjenesten med MOIA, sier han.

Med sine planer for utvikling av autonome transporttjenester viser Volkswagen Commercial Vehicles i IAA-miljøet hvordan trafikken i byene kan avlastes ved bildeling, samtidig som den blir tryggere takket være det selvkjørende systemet.

– Et system som kjenner igjen omgivelsene ved hjelp av seks lidarer, elleve radarer og fjorten kameraer, fordelt over hele kjøretøyet, kan oppdage mye mer enn noen menneskelig sjåfør kan fra sin posisjon, forklarer Christian Senger, sjef for autonom kjøring i Volkswagen Commercial Vehicles.

Produsenten har opprettet sin egen forretningsenhet for utvikling av autonom kjøring og har kjøpt en eierandel i Argo AI

Samtidig som Volkswagen og Argo AI utvikler den autonome bilen og det selvkjørende systemet, er MOIA den tredje involverte aktøren i partnerskapet for å få på plass en autonom mobilitetstjeneste. Datterselskapet til Volkswagen har lang erfaring med mobilitetstjenester og flåtestyring.

På svært kort tid har MOIA etablert Europas største helelektriske bildelingstjeneste med sjåfører. De har transportert millioner av passasjerer. Fra og med 2025 blir MOIA den første brukeren av ID: BUZZ AD.

– Vi bringer vår ekspertise til samarbeidet med Argo AI og Volkswagen Commercial Vehicles og kommer til å utvikle en autonom mobilitetstjeneste i tillegg til de vanlige tjenestene våre, sier konsernsjef i MOIA, Robert Henrich.

– Byer over hele verden ønsker å gjøre trafikken mer effektiv og klimavennlig. Autonom bildeling bedrer mobiliteten i byene, øker sikkerheten på veiene og gjør dermed byene mer attraktive.

Hamburg blir den første byen til å tilby autonom bildeling.

Se mer om Argo AI på www.argo.ai

Se mer om MOIA på www.moia.io

240 33 300http://www.vw.no