Stine Sofies Stiftelse

Vold mot spedbarn er mer enn filleristing

Det er farlig å riste spedbarn, og det er helt riktig å gi nybakte foreldre informasjon om farene. Men å forebygge vold og omsorgssvikt mot de minste barna, handler om mye mer enn å hindre filleristing. Derfor lanserer Stine Sofies Stiftelse snart et nytt, universalt og nasjonalt informasjonsprogram for foreldre.
John Are Jonassen er leder for fag- og tiltaksutvikling i Stine Sofies Stiftelse.

I dag melder NRK at det ved norske fødeavdelinger er tilfeldigheter som avgjør om nybakte foreldre får informasjon om skadene ved å riste små barn. Informasjonen de får er begrenset, og det finnes ingen nasjonale retningslinjer.

– Det er både riktig og viktig å sørge for å gi foreldre informasjon om farene ved å riste et lite barn, men vold er så mye mer enn risting. Vi må tenke større, og vi må begynne allerede i svangerskapskontrollen, sier John Are Jonassen, leder fag- og tiltaksutvikling i Stine Sofies Stiftelse.

Ny foreldrepakke på vei

I samarbeid med helsepersonell har stiftelsen lenge jobbet med utviklingen av et nytt informasjonsprogram for blivende og nybakte foreldre.

– Temaer som gråt, søvn, hjernebygging, tilknytning og bevissthet rundt egen oppvekst, vil få stor plass i programmet og ikke minst gi foreldre verktøy og strategier for å håndtere krevende situasjoner som småbarnsforeldre.

Fundamentet i programmet er 10 smarte tips som bygger på eksisterende retningslinjer for svangerskapsomsorgen, barsel og helsestasjonprogrammet.

– Programmet skal gi livsviktig informasjon til foreldre, både mor og far eller partner, men det skal også bidra til at leger, jordmødre, barnepleiere, helsesykepleiere og annet helsepersonell tar opp utfordrende temaer med blivende og nybakte foreldre om vanskelige temaer, forklarer Jonassen.

Må starte i svangerskapet

– Forebygging kan ikke starte når barnet er født. Derfor lager vi et program som skal være en del av både svangerskapsomsorgen, barsel på sykehuset og i oppfølgingen på helsestasjoner. Programmet skal skape en rød tråd i informasjonen – helt fra tidlig i svangerskapet til tiden hjemme med det nye barnet.

Jonassen tror mange savner strategier for å håndtere krevende situasjoner.

– Da kan vi ikke bare snakke om farene ved å skade barnet. Vi må snakke om grunnene, og om hvordan hver og en av oss kan håndtere de krevende situasjonene vi kommer i som småbarnsforeldre. Ingen ønsker å skade barnet sitt, og vi tror at mye handler om å gi noen gode verktøy for å håndtere for eksempel gråt, søvn og alt som kommer med det å bli foreldre.

– Stine Sofie Foreldrepakke handler om det voksne trenger for å bli gode omsorgspersoner, og hva barn trenger for å få et godt grunnlag for resten av livet. Det kan være god søvn, nærhet og omsorg, eller den viktige hjernebyggingen. Vi tror det er det som er viktig, også for å unngå å komme i situasjoner der du risikerer å skade barnet ditt, forteller Jonassen.

Programmet lanseres tirsdag 13. august under Arendalsuka.

Bilder

Om Stine Sofies Stiftelse

Stine Sofies Stiftelse

Følg pressemeldinger fra Stine Sofies Stiftelse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stine Sofies Stiftelse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stine Sofies Stiftelse