VM starter for norske OL-håp i seiling

To norske lag er klare for VM i seiling i Melbourne i Australia som starter mandag 10. februar. Helene Næss og Marie Rønningen har som mål å kjempe om medalje. For Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen er det en OL-plass til Tokyo som gjelder.
MEDALJE: Helene Næss og Marie Rønningen er blant medaljefavorittene i VM i 49er FX, og har som mål å gjenta bedriften fra prøve-OL der de endte på pallen med sølv. (Foto: Sailing Energy (free editorial use)

Mandag 10. februar starter VM i de to OL-klassene 49er FX og Nacra 17 i Geelong rett utenfor Melbourne i Australia. Norge er representert med to lag:

• Helene Næss og Marie Rønningen fra Tønsberg Seilforening i 49er FX
  • Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen fra KNS  i Nacra 17

Med sin merittliste fra 2019 der de blant annet tok sølv i EM og sølv i prøve-OL, vil Helene Næss og Marie Rønningen naturlig nok være blant favorittene i sin klasse. Å seile om medalje er et åpenbart mål for dem. Et lite usikkerhetsmoment er det dog at de nylig måtte stå over oceaniamesterskapet, som var VMs generalprøve, fordi Helene var syk.

Trener Thomas Guttormsen kan imidlertid fortelle at Tønsberg-seileren nå er frisk igjen.

– Vi hadde en dag på sjøen i går, og det gikk fint. Båt, seil og utstyr er i orden og innmålt, og selv om det er blitt lite trening den siste uken, virket Helene og Marie «fit for fight» da de seilte i går, sier han.

Nacra 17-laget med Nicholas Fadler Martinsen (fra Son) og Martine Steller Mortensen (fra Arendal) gjennomførte oceaniamesterskapet på en 16. plass med hele verdenseliten på plass. For dem gjelder det å klare en topp ti-plassering, som er nåløyet de må igjennom for å kunne bli OL-klare.

– De stiller veldig godt forberedt til VM. De har fått hjelp av sin tidligere konkurrent, Mathias Mollatt. De tar stadig skritt i riktig retning, og de nærmer seg nå den desiderte toppen i klassen. Jeg har stor tro på at de skal få ytterligere fremgang i VM, sier Guttormsen.

Sjøgress og vanskelige vindforhold er usikkerhetsfaktorer

I de to siste dagene før VM starter blir det neppe seiling på de norske lagene. En storm er varslet å feie inn over Melbourne denne weekenden og gjøre seiling umulig. Mandag 10. februar vil stormen være forbi, og værmeldingen forteller om lettere forhold.

Mesterskapet foregår inne i Port Phillip Bay, som er helt lukket havnebasseng med kun en smal åpning ut mot havet.

– Det er nærmest som å seile på en innsjø med ustabil fralandsvind uansett vindretning. I tillegg er det veldig store temperaturforskjeller her. Blåser det fra sør, kommer det iskald vind fra Sørishavet og temperaturen kan falle ned mot 10 grader. Kommer vinden fra nord, blåser det varm ørkenvind som kan være opp mot 40 varmegrader eller enda mer. Dette gjør luftmassene svært instabile, noe som for regattaseilerne nede på regattabanen resulterer i store vindskift og trykkforskjeller. Det gjør forholdene veldig utfordrende, forklarer Thomas Guttormsen.

Kommer vinden fra nordlig retning, kan den også ha med seg røyk fra de mange brannene i innlandet, noe som i verste fall nedsetter sikten ute på banen.

En annen detalj å være oppmerksom på for seilerne, er at Port Phillip Bay har vist seg å inneholde mye drivende sjøgress som kan feste seg til ror og kjøl og nedsette både fart og manøvreringsevne. De norske seilerne har derfor trent ekstra på å kunne fjerne sjøegress på en kjapp og effektiv måte.

– Det er helt avgjørende, spesielt for Nacra 17-katamaranen som er utstyrt med foiler. Med sjøgress på foilene vil den ikke kunne løfte seg ut av vannet, og farten vil bli dramatisk lavere enn konkurrentene, som kan «fly» over vannet, sier Thomas Guttormsen.

Verdensmesterskapet starter mandag 10. februar og avsluttes med medaljefinaler lørdag 15. februar.

Thomas Guttormsen, trener 49er FX: Tlf. 415 52 628 (Benytt WhatsApp)
Rigo de Nijs, sportssjef og coach for Nacra 17: Tlf. 488 60 690 (Benytt WhatsApp)

SEILER OM OL-PLASS: Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen skal sloss om en plass blant de 10 beste. (Foto: Morten Jensen) (Free editorial use)
SEILER OM OL-PLASS: Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen skal sloss om en plass blant de 10 beste. Foto: Matias Capizzano) (Free editorial use)