Mercedes-Benz Norge

VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå

Del
Effektivitet betyr å oppnå mer fra mindre. VISION EQXX er pakket med banebrytende energieffektive løsninger, og vil kunne kjøre over 1.000 kilometer på en lading, basert på interne digitale simuleringer i virkelige trafikkforhold. Det gir et forbruk på under 10 kWh per 100 kilometer.
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz

- VISION EQXX tar elbilen til nye høyder, der bærekraft, energieffektivitet og rekkevidde når helt nye nivåer. Med en rekkevidde på over 1.000 kilometer blir ladeangst et glemt kapittel på denne ekstremt energieffektive bilen. VISION EQXX handler nemlig om alt annet enn å bare øke batteristørrelsen, der aerodynamikk, vekt og energitetthet er hovedelementene. Dette gjør at vi gleder oss enda mer til den elektriske fremtiden fra Mercedes-Benz, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Opptil 95 % effektiv
Det tverrfunksjonelle utviklingsteamet har jobbet med å maksimere effektiviteten over lange avstander, med fokus på drivverkseffektivitet, energitetthet, aerodynamikk og lettvektsdesign. VISION EQXX er derfor ekstremt effektiv der opptil 95 % av energien fra batteriet havner på hjulene. Selv den mest effektive fossile drivlinjen har en effektivitet på kun 30 %, mens en gjennomsnittlig langdistanseløper har en effektivitet på rundt 50 %.

Formel 1-ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP) i Brixworth, Storbritannia, har jobbet i samarbeid med Mercedes-Benz R&D for å redesigne drivverket, og dermed redusere systemtapene.

Batteriet – Bemerkelsesverdig energitetthet
I stedet for å bare øke størrelsen på batteriet, utviklet Mercedes-Benz og HPP-teamet en helt ny batteripakke for VISION EQXX. Den oppnår en bemerkelsesverdig energitetthet på nærmere 400 Wh/l. Med dette som referansetall, ble det mulig å ha en batteripakke med i underkant av 100 kWh brukbar energi inn i de kompakte dimensjonene til VISION EQXX.

Den betydelige økningen i energitetthet kommer delvis fra fremgangen i anodenes kjemi, der blant annet høyere innhold av silisium gjør at de kan holde på betydelig mer energi enn vanlige anoder. En annen del som bidrar til den imponerende energitettheten er integreringen i batteripakken. Ved å ha et eget rom til elektriske komponenter, kalt OneBox, ble det skapt mer rom for celler.

Batteriutviklingsteamet har også eksperimentert med en uvanlig høy spenning på 900 Volt. Selve batteriet veier rundt 495 kilo, inkludert OneBox.

Det innovative termiske styringssystemet
Mercedes-Benz sitt «cooling-on-demand»-konsept er videreutviklet for VISION EQXX. Den eksepsjonelle effektiviteten til den elektriske drivenheten betyr at den kun genererer minimalt med spillvarme. Dette bidrar til å holde det termiske styringssystemet ekstremt lite og lett. Det nøye konstruerte samspillet mellom aerodynamiske lukkere, kjølevæskeventiler og vannpumper sikrer at den elektriske drivenheten opprettholder den mest effektive temperaturbalansen, til minimale energikostnader.

Kjøleplate er installert i gulvet, slik at den kan dra nytte av luften som strømmer langs undersiden av VISION EQXX. Dette er den mest aerodynamisk effektive måten å holde den elektriske drivenheten kjølig under normale forhold, og lar kjøretøyet få omtrent 20 kilometer rekkevidde ekstra i den mest aerodynamiske modusen.

Den innovative varmepumpen i VISION EQXX drar opp varme generert av drivenheten og luften utenfor, slik at kupéen holder riktig temperatur. Dens imponerende effektivitet er et stort løft for batterirekkevidden i kaldere deler av verden.

Lengre rekkevidde takket være solenergi
Det elektriske systemet som forsyner mye av tilleggsutstyret i VISION EQXX, trekker ekstra energi fra 117 solceller på taket. Dette ble utviklet i samarbeid med Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE – Europas største forskningsinstitutt for solenergi. På en enkelt dag, og under ideelle forhold, kan dette gi opptil 25 kilometer lengre rekkevidde på langdistanseturer.

Solenergien er lagret i et lett litium-jern-fosfat-batteri, som forsyner blant annet lysene, infotainment-systemet og annet tilleggsutstyr. Mercedes-Benz jobber sammen med sine partnere mot å kunne bruke solenergi til å lade høyspentsystemet også.

Et helt nytt brukergrensesnitt
Brukergrensesnittet og brukeropplevelsen inne i VISION EQXX tar oss med inn i en svært responsiv, intelligent og programvaredrevet fremtid. Den helt sømløse skjermen spenner over 47,5 tommer fra den ene A-stolpen til den andre. Med en oppløsning på 8K (7680x660 piksler) fungerer den tynne og lette mini-LED-skjermen som en portal som forbinder føreren og passasjerene med bilen. Mini-LED-bakgrunnsbelysningen består av mer enn 3000 lokale dimme-soner, noe som betyr at den kun bruker strøm når det er nødvendig, og kun i bestemte deler av skjermen.

Stemmeassistenten i VISION EQXX er morsom å snakke med, og videreutviklingen av den er emosjonell og uttrykksfull takket være et samarbeid mellom Mercedes-Benz sine ingeniører og ekspertene fra Sonantic. Ved hjelp av maskinlæring har teamet gitt «Hey Mercedes» sitt eget særpreg og personlighet. I tillegg til å høres imponerende ekte ut, plasserer det emosjonelle uttrykket samtalen mellom sjåfør og bil på et helt nytt nivå som er mer naturlig og intuitivt, og understreker den progressive følelsen av moderne luksus.

Maksimal komfort og stil uten animalske produkter
Naturens innflytelse fortsetter når vi går inn i VISION EQXX. Luksusfølelsen innvendig kommer fra utstrakt bruk av lette, bærekraftige materialer og organisk-inspirerte designdetaljer. Grunnprinsippet er maksimal komfort og stil, med minimal vekt, og absolutt ingen animalske produkter.

Interiøret har et stort antall innovative materialer hentet fra oppstartsbedrifter rundt om i verden. For eksempel er dørtrekkene laget av AMsilk sitt Biosteel-fiber, som er et vegansk og silkelignende stoff. Et annet bærekraftig materiale som pryder interiøret i VISION EQXX er MyloTM, et vegansk læralternativ laget av mycel, som hovedsakelig er laget av fornybare ingredienser som finnes i naturen.

Det dyrefrie skinnalternativet kalt Deserttex® er et bærekraftig kaktusbasert biomateriale laget av pulveriserte kaktusfibre kombinert med en bærekraftig biobasert polyuretanmatrise. I denne kombinasjonen har skinnalternativet en usedvanlig smidig utførelse som er ekstremt myk å ta på. Kommende versjoner har et høyere kaktusinnhold, noe som gir dette materialet potensialet til å halvere det økologiske fotavtrykket forbundet med konvensjonelt kunstskinn.

På gulvet er teppene i VISION EQXX laget av 100 % bambusfiber. I tillegg til å være raskt voksende og fornybart, tilbyr dette naturlige råmaterialet et ekstremt luksuriøst utseende. Mercedes-Benz har valgt disse bærekraftige og innovative materialene, fordi de har potensialet til å erstatte alle slags petroleums- og dyrebaserte produkter som for tiden brukes i bilindustrien. Sammen viser de en vei videre for luksusdesign som sparer ressurser og er i balanse med naturen.

VISION EQXX har også en utstrakt bruk av resirkulerte avfallsmaterialer, som eksempelvis resirkulerte PET-flasker. Interiøret har også UBQ-materiale, en bærekraftig plasterstatning laget av husholdningsavfall og kommunalt deponi.

Nøkkeltall:

 

 

VISION EQXX

Effekt

hk

~ 150

Vekt

kg

~ 1750

Batterikapasitet

kWh

< 100

Maksimal systemspenning

V

> 900

Blandet forbruk

kWh/100 km

< 10

Akselavstand

cm

280

Cd-verdi1

Cd

0,17

1) Målt i Daimler sin aeroakustiske vindtunnel med vindhastighet på 140 km/t.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
VISION EQXX tar elektrisk rekkevidde og effektivitet til et helt nytt nivå. Foto: Mercedes-Benz
Last ned bilde

Lenker

Om Mercedes-Benz Norge

Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge
Solheimveien 7
1473 Lørenskog

679 26 000https://www.mercedes-benz.no/

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge. 

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.

Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye