Vis oss at du forlater naturen #likefinsomfør i sommer

Nå som så mange av oss ferierer i Norge er det viktig at vi tar vare på det vakre landet vi har. Vet du hvordan man skal etterlate teltplassen etter en natt ute i naturen? Eller hvordan det deilige svaberget skal se ut når du forlater det? Ta med denne enkle huskeregelen på tur: Etterlat naturen like fin som før - eller #likefinsomfør, om du vil.

#likefinsomfør er en dugnad som skal motivere til forebygging av forsøpling og til å ta vare på nærmiljøet vårt, ferieparadisene våre, havet og naturen.

Mer forsøpling i sommer

Denne våren har Hold Norge Rent dessverre observert en økning i antall meldinger om forsøpling i parker, langs stier, på strender og i skogen.

Meldingene kommer fra hele landet, og utviklingen kan skyldes flere forhold som lite frivillig ryddeaktivitet og økt bruk av nærmiljøet til rekreasjon.

– Vi er bekymret for forsøplingssituasjonen i kjølvannet av mer friluftsliv, og nå vi vil gjerne bidra til at denne positive aktiviteten ikke blir et stort nasjonalt forsøplingsproblem i løpet av sommeren, sier daglig leder i Hold Norge Rent, Lise Gulbransen.

Hold Norge Rent har derfor tatt initiativet til en ny nasjonal dugnad sammen med et knippe av våre medlemmer. I tillegg inviteres våre samarbeidspartnere, resten av våre medlemmer og resten av samfunnet til å bli med.

Enkelt, men viktig budskap

"Uansett hvor dere camper eller padler, uansett hvor dere går på fjelltur eller hvor dere legger til med båten - pass på å forlate naturen #likefinsomfør!" slik lyder budskapet i sommer. Så enkelt, men likevel så viktig.

Så blir du med på dugnaden? Vis oss ved å bruke emneknaggen #likefinsomfør

likefinsomfør.no får du miljøvennlige ferietips uansett om du skal til fjells, til skogs, på sjøen eller bli i byen denne sommeren.

God ferie!

Samarbeidsprosjekt

#likefinsomfør er et felles initiativ for å begrense forsøpling og bevare naturen gjennom sommeren 2020 og utviklet i samarbeid med NaturvernforbundetRedningsselskapetNorsk FriluftslivTuristforeningenFriluftsrådenes LandsforbundVellenes FellesorganisasjonNorges BygdeungdomslagNorges Seilforbund og Norges Dykkeforbund.

I tillegg deltar LOOPMiljøagenteneNorges Jeger- og FiskerforbundInfinitum, og Sirkel Glass.

Prosjektet sponses av Handelens Miljøfond, Miljødirektoratet og Grøntpunkt.