Virke

Virke: Strengt smittevern gjør at skrekkår for klær og sko fortsetter inn i 2021

Del

Stengte kjøpesentre og pålegg om hjemmekontor førte til katastrofal start på året for kles- og skobutikker, med en nedgang på henholdsvis 27 og 16 prosent. Samtidig flytter stadig flere kunder handleturen til nettet. Virke ber om kortsiktige tiltak for å få butikkene gjennom pandemien, og langsiktige tiltak for å gi like vilkår i den internasjonale konkurransen.

Harald J. Andersen, direktør Virke handel.
Harald J. Andersen, direktør Virke handel.

– Dette viser at konsekvensene av koronakrisen er svært ujevnt fordelt. Utbruddene av virusmutasjoner gjorde at store deler av detaljhandelen ble pålagt å stenge på noen timers varsel. Konsekvensene av dette kommer til å bli tydelige i ukene og månedene som kommer. Uten bedre kompensasjon for lønnskostnader og tapte varelager vil mange risikere konkurs, sier Harald J. Andersen, direktør for handel i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Stengning skaper konkurransevridning

Klessalget opplevde det største fallet sammenlignet med januar 2020, med en nedgang på 27 prosent. Skobutikkene fikk en nedgang på 16 prosent, mens kjøpesentrene er ned 7 prosent. Det er store forskjeller mellom bransjer og på tvers av geografi, på grunn av stengning i enkelte regioner. Nedstengningene rammer siste uken i januar.

Detaljhandelen samlet hadde en økning på 9 prosent, mye på grunn av at nettsalget skyter i været, samtidig som vi under pandemien bruker mer penger på varer og mindre på tjenester.

– Forskyvningen fra tjenester til varer er et midlertidig utslag av pandemien, men det vi frykter kan gi permanente konsekvenser for varehandelen er at kundene begynner å kjøpe mer av varene sine fra utenlandske nettbutikker som får urettferdige konkurransefordeler over de norske aktørene, sier Andersen.

Trenger like vilkår

I tillegg til kompensasjon for å hjelpe virksomhetene som har vært stengt gjennom den umiddelbare krisen, mener Andersen at det er på høy tid med politisk handling for å sikre like vilkår for norske handelsaktører i årene som kommer.

– Stortinget og regjeringen må ta inn over seg at handelen trenger like konkurransevilkår i møte med den internasjonale konkurransen, blant annet ved å fjerne tekstiltollen. Dette er en etterlevning fra da vi hadde en innenlands tekstilindustri. Nå beskytter ikke tollen norske arbeidsplasser, men hindrer etablering av nye jobber, sier han.

Bransje/kanal

Vekst januar 2021

Netthandel i norske nettbutikker

54,3 %

Detaljhandel ekskl. salg av biler og bensin

9,2 %

Butikkhandel

6,4 %

Kjøpesentre

-7,3 %

Sport

49,8 %

Vin & brennevin

20,6 %

Byggevare

17,3 %

Bredt vareutvalg

15,3 %

Dagligvare

11,2 %

Elektronikk

9,2 %

Tekstiler & utstyrsvarer

6,4 %

Blomster & planter

0,5 %

Apotek

0,1 %

Møbler

-2,2 %

IKT-utstyr i spesialforretninger

-5,7 %

Bensinstasjoner

-13,0 %

Sko

-15,7 %

Kosmetikk

-21,5 %

Ur, gull og sølvvarer

-21,8 %

Bøker

-26,0 %

Klær

-27,0 %

* Det var 25 handledager i januar 2021 mot 26 i januar 2020. 

Kontakter

Bilder

Harald J. Andersen, direktør Virke handel.
Harald J. Andersen, direktør Virke handel.
Last ned bilde

Dokumenter

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

Følg saker fra Virke

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Virke

Virke: Norske nettbutikker med rekordomsetning - krisen fortsetter for klær og sko30.3.2021 10:22:57 CEST | Pressemelding

Økt smitte og enda mer omfattende smitterestriksjoner fører til krise for kles- og skobutikkene, med en nedgang på henholdsvis 19 og 34 prosent, samtidig som norske nettbutikker opplever rekordomsetning med en vekst på 74 prosent. Virke ber om kortsiktige tiltak for å få butikkene gjennom pandemien, og langsiktige tiltak for å gi like vilkår i den internasjonale konkurransen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom