Virke: Sterk vekst, men fortsatt store variasjoner i detaljhandelen

Detaljhandelen har per mai økt med 8,7 prosent målt mot fjoråret, men preges fortsatt av store variasjoner. Klesbransjen er på vei tilbake, men ligger 21,4 prosent under normalåret 2019. Endrede handlevaner under pandemien ser ut til å sette seg og netthandel har den sterkeste veksten med nesten 50 prosent målt mot samme periode i fjor.

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

- Tallene viser at handelen sakte, men sikkert er på vei tilbake mot normalitet. Men det er fortsatt stort sprik i laget. Noen butikker melder om køer utenfor lokalene sine, mens andre fortsatt sliter med omsetningen, sier Harald J. Andersen, direktør for handel i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Handel i hittil i år

Detaljhandelen per mai har økt med 8,7 prosent målt mot fjoråret. Veksten må ses i sammenheng med at det har vært tre færre handledager i år samt at januar og februar i fjor var normalmåneder uten pandemi.  Sett mot 2019 er den totale detaljhandelen 17,2 prosent høyere enn den var i 2019. Netthandelen har den sterkeste veksten med en økning på 49,5 prosent målt mot samme periode i fjor og har nesten doblet seg målt mot 2019.

- Trenden vi har sett i det siste fortsetter: det er god vekst i detaljhandelen og netthandel er driveren her. Vi begynner å kunne se varige endringer i folks handlemønster på grunn av pandemien, sier Andersen.

Veien tilbake er fortsatt lang for kles- og skobutikkene, siden omsetningen per mai fortsatt ligger mer enn 20 prosent bak normalåret 2019.

- Bransjene er også preget av at mye omsetning er flyttet til nett. Dette kan nok ha dempet mye av det man tror er et oppdemmet behov for å handle i fysiske butikker, avslutter Andersen.

mai.20 mai.19 akk mai 20 akk mai 19
Sko Na Na

Na

Blomster og planter Na Na Na Na

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Siste pressemeldinger fra Virke

Størst økning i sommerhandelen for Vestfold og Telemark8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommeren 2020 ble tidenes beste for store deler av norsk detaljhandel. Virke, Hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, anslår at vi i juli og august i år vil handle for 108 milliarder kroner. Det er snaut 6 milliarder kroner lavere enn i 2020, men 6 milliarder over “normalåret” 2019. Kaldt og vått vær vil være godt nytt for kjøpesentrene, mens sol og varme vil gi økt dagligvaresalg.

Sommerenhandelen viktigere enn julen for flere kommuner i Rogaland8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding

Sommerhandelen i Møre og Romsdal økte med 11,4 prosent8.7.2021 06:30:00 CEST | Pressemelding