Virke

Virke: Stengte grenser gir eksplosiv vekst for mat og vin

Del
Nye tall fra SSB viser at rekordveksten i detaljhandelen fortsetter, i stor grad forårsaket av koronarestriksjonene. Dagligvare og vin og brennevin er blant de som opplever sterkest vekst. Virke mener norsk økonomi trenger oppturen i detaljhandelen for å bremse den økonomiske nedturen, og peker på budsjettforhandlingene: – Regjeringen må lytte til FRP og ta tak i grensehandelsavgiftene.
Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.
Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Det sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, og fortsetter: − Å gjennomføre kraftige kutt i grensehandelsavgiftene er som å trykke på en knapp for å gjøre tusenvis av arbeidsplasser permanente. Hvordan kan regjeringen nøle med dette når norsk økonomi etter alle solemerker vil oppleve en tilbakegang i år?

SSBs detaljomsetningsindeks for oktober viser en vekst på 18 prosent for detaljhandelen, sammenlignet med oktober i fjor.

− Detaljhandelen opplever tosifret vekst for syvende måned på rad, sammenlignet med samme måned i fjor. Andre deler av økonomien vår har stoppet opp, eller blitt stengt, og vi har over 100 000 flere arbeidsledige enn i februar. Dette bakteppet gjør den sterke veksten til detaljhandelen ekstra viktig for norske arbeidsplasser og verdiskaping, sier Andersen.

Mat og vin er vinnere

Dagligvare, vin og brennevin og bredt vareutvalg har hittil i år hatt en vekst på henholdsvis 16, 26 og 18 prosent. Detaljhandelen samlet har en vekst på 13 prosent hittil i år.

− Den sterke veksten disse bransjene opplever er drevet av de koronastengte grensene. I tredje kvartal falt grensehandelen med 96 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Bare innen dagligvare og Vinmonopol vil et varig bortfall av grensehandelen gi 8 200 nye arbeidsplasser i Norge.

Netthandelsveksten fortsetter

Norsk netthandel har økt med 32 prosent hittil i år.

− Konkursraten for nettbutikkene har falt betydelig under korona, og veksten har økt. Strengere koronatiltak i november gjør at vi kan forvente at den veksten vi har sett til oktober, vil fortsette.

Mindre klær og sko med hjemmekontor

Butikker som driver med klær har omtrent nullvekst. Skobutikkene har en nedgang på 8 prosent, sammenlignet med oktober i fjor.

− De kan se ut som de som sitter på hjemmekontor ikke kjøper nye klær og sko for å ta seg godt ut på jobben, i tillegg samles nok også Ola og Kari mindre til sosiale sammenkomster utenom jobb. Det gjør at klær- og skobutikkene ikke opplever det oppsvinget som resten av detaljhandelen. Trenden med hvem som tar veksten i detaljhandelen ser ut til å fortsette i november, sier Andersen. 

Bransje/kanal

Oktober

Hittil i år

Netthandel i norske nettbutikker

37,5 %

32,1 %

Detaljhandel ekskl salg av biler og bensin

18,1 %

13,0 %

Kjøpesentre

9,9 %

4,3 %

Vin og brennevin

36,5 %

25,7 %

Bredt vareutvalg

22,8 %

18,2 %

Dagligvare

22,0 %

16,1 %

Blomster & planter

21,9 %

24,1 %

Tekstiler og utstyrsvarer

21,0 %

9,0 %

Byggevare

18,7 %

19,0 %

Møbel

18,6 %

13,8 %

Ur, gull- og sølvvarer

17,7 %

-5,1 %

Elektronikk

16,1 %

15,6 %

Apotek

12,1 %

9,8 %

Bøker

11,1 %

1,0 %

Sport

8,1 %

10,0 %

Klær

-0,6 %

-8,5 %

Kosmetikk

-3,4 %

-11,3 %

Sko

-8,3 %

-18,1 %

Bensinstasjoner

-9,8 %

-9,0 %

IKT-utstyr i spesialforretninger

-9,9 %

1,9 %

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.
Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.
Last ned bilde

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye