Virke og Fellesforbundet enige: − Vil gi flere arbeidsplasser

Lørdag kom Virke og Fellesforbundet til enighet om revisjon av grossistoverenskomsten. Forhandlingsresultatet øker mulighetene for å heve arbeidstakernes kompetanse og lokale forhandlinger i kommende oppgjør. Resultatet vil styrke norsk konkurransekraft og gi flere arbeidsplasser, sier Virke.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke og Fellesforbundet er enige om å opprette et kompetansefond for å sikre virksomheter og ansatte rett kompetanse i et arbeidsliv i stadig endring.

− Riktig kompetanse er avgjørende for å bevare og utvikle nye norske arbeidsplasser, og for at norsk handels- og tjenestenæring skal vinne i en stadig mer internasjonal konkurranse. På sikt vil dette gi flere arbeidsplasser og mer verdiskaping i privat handels- og tjenestenæring, hvor halvparten av alle nordmenn jobber, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Enigheten åpner for reelle lokale forhandlinger ved fremtidige oppgjør. Det er endringer i lønnsgarantiordningen som gjør dette mulig.

Ved tidligere oppgjør har lønnsgarantiordningen knyttet opp så store deler av rammen fra frontfaget at det ikke har blitt igjen rom for gode lokale forhandlinger. Det er ingen tjent med. Nå blir det handlingsrom igjen innenfor frontfagets ramme. I dag har vi tatt tak i våre felles utfordringer, og rigget oss for fremtiden, sier Horneland Kristensen.

Virkes pressetelefon: 476 00 888

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

Virke: Det må sterkere lut til for å sikre arbeidsplasser og verdiskaping i 20217.10.2020 12:32:09 CESTPressemelding

Regjeringen tegner et for optimistisk bilde av økonomien til neste år. Koronakrisen kommer til å legge store begrensninger på verdiskaping og sysselsetting også neste år, og dessverre er det grunn til å tro at utfordringene i økonomien er større enn det regjeringen legger opp til. Jeg regner med at Stortinget er beredt til å bruke sterkere lut, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Virke: − Budsjettet sender tusenvis av arbeidsplasser ut av landet7.10.2020 11:02:14 CESTPressemelding

Virke mener at regjeringen lukker øynene for det koronakrisen har vist: Det skyhøye norske særavgiftsnivået på grensehandelsutsatte varer og fremdeles tekstiltoll sender tusenvis av arbeidsplasser over grensen. − Å redusere særavgiftene på typiske lokkevarer for grensehandel og å fjerne tekstiltollen vil være som å trykke på en knapp for å få flere permanente arbeidsplasser. Reduksjonen i avgiften for lettbrus er altfor lite, sier Virke-sjefen.