Virke mener regjeringen overlater reiselivsnæringen til seg selv

Med dette budsjettet virker det som regjeringen ikke forstår hvilke utfordringer reiselivsnæringen står i.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.

-        Det virker som de ikke forstår hvilke konsekvenser det vil få om reiselivsnæringen knekker nakken fullstendig. Sunne virksomheter vil gå konkurs, folk vil miste jobben, det vil kunne få store konsekvenser for mange lokalsamfunn landet over, sier administrerende direktør i Virke, Ivar H. Kristensen.

Finansminister Jan Tore Sanner uttalte at «markedet må avgjøre hvem som skal være med videre», da han i dag presenterte regjeringens forslag til statsbudsjett. Samtidig har myndighetene stengt grensene, verdenskartet er helt rødt. Sett i lys av situasjonen reiselivet nå står i, med stengte markeder, mener administrerende direktør i Virke, Ivar H. Kristensen uttalelsen er en fallitterklæring fra regjeringen.

-        Fritidsmarkedet, forretningsmarkedet, arrangementsmarkedet, alt er borte. Krisen er langt fra over for reiselivet. Situasjonen som har vært krevende siden mars, blir stadig vanskeligere. Virkes siste medlemsundersøkelse fra september viser at våre medlemsbedrifter på reiseliv venter å miste 2 av 3 omsetningskroner i 2020. Vi er dypt bekymret for 2021. Forslaget til statsbudsjett svarer på ingen måte på de utfordringene næringen står ovenfor.

De som jobber i reiselivsnæringen trenger nå en tydelig beskjed fra regjeringen om at de vil hjelpe dem gjennom krisen, uavhengig av hvor lenge den varer. De trenger trygghet og forutsigbarhet. Dagens forslag til statsbudsjett for reiselivet er det motsatte. Her overlates reiselivsnæringen til seg selv.

Nå setter Virke sin lit til opposisjonen på Stortinget.

-        For at regjeringen skal hjelpe næringen gjennom og ut av krisen trenger vi tre ting, sier Kristensen

1. Hjelpe til å dekke faste utgifter

2. Å holde kostnadene nede - som momsen

3. Å få på plass flere tiltak som bidrar til å holde folk i jobb, i aktivitet, til omstilling og til utvikling, slik at næringen igjen er klare den dagen verdenskartet igjen er grønt.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.