Virke: Forventet nedgang i matprisene

Tall fra SSB viser at prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer gikk ned med 0,6 prosent i mars. De siste tolv månedene har prisene på varer og tjenester generelt økt med 3,1 prosent, mens matprisene har sunket med 0,3 prosent i samme periode.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

- Også i år bidro den sterke konkurransen om påskekundene til nedgang i prisene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer følger et fast mønster i løpet av året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart.

- I tillegg ser vi effekten av avgiftsnedsettelsen på typiske lokkevarer for grensehandel. I følge SSBs tall, har eksempelvis prisen på snus sunket med 13,1 prosent i løpet av de siste tolv månedene, fortsetter Størksen.

Fra januar 2021 har avgiftene på andre tobakksvarer som snus og alkoholfrie drikkevarer, blitt redusert. Avgiften på sjokolade og sukkervarer er fjernet.

- Avgiftsnedsettelsene er et viktig skritt på veien mot å gjøre norske butikker mere konkurransedyktige mot grensehandelen. Samtidig bidrar den harde konkurransen mellom dagligvareaktørene fortsatt til at prisene holdes nede, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Virke: Norske nettbutikker med rekordomsetning - krisen fortsetter for klær og sko30.3.2021 10:22:57 CEST | Pressemelding

Økt smitte og enda mer omfattende smitterestriksjoner fører til krise for kles- og skobutikkene, med en nedgang på henholdsvis 19 og 34 prosent, samtidig som norske nettbutikker opplever rekordomsetning med en vekst på 74 prosent. Virke ber om kortsiktige tiltak for å få butikkene gjennom pandemien, og langsiktige tiltak for å gi like vilkår i den internasjonale konkurransen.