Virke: Det må sterkere lut til for å sikre arbeidsplasser og verdiskaping i 2021

Regjeringen tegner et for optimistisk bilde av økonomien til neste år. Koronakrisen kommer til å legge store begrensninger på verdiskaping og sysselsetting også neste år, og dessverre er det grunn til å tro at utfordringene i økonomien er større enn det regjeringen legger opp til. Jeg regner med at Stortinget er beredt til å bruke sterkere lut, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen.

Ensporet klima- og miljøsatsing

Virke frykter også at Norges grønne konkurransekraft vil sakke akterut. Regjeringen lanserte onsdag et rekordstort budsjett til klima- og miljøtiltak, men har ingen målrettet satsing på EUs store prosjekt: sirkulær økonomi. Virke frykter at det vil gå utover norsk konkurransekraft.

− Vi savner en målrettet satsing på sirkulær økonomi i statsbudsjettet. Skal vi legge til rette for god norsk konkurransekraft Norge klare overgangen til en sirkulær økonomi, hvor ressurser holdes i kretsløpet og avfall ikke lenger finnes. Her ligger det også et betydelig potensial for norske arbeidsplasser, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Stortinget må ta budsjettet i mål for næringslivet

Det er flere grep Stortinget kan ta for å sikre arbeidsplasser.

– Lavmomsen for reiselivet kan videreføres ut 2021, og kompensasjonsordningen og låneordningen med statsgaranti bør også videreføres i 2021 så lenge behovet består. Vi etterlyser også en garanti for at kompetanseordningen for bedriftsintern opplæring sikres på nåværende nivå. Virksomhetene våre gjør nå sitt for å sikre omstilling og jobber, nå håper vi Stortinget tar dette i mål, sier Ivar Horneland Kristensen.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.