Virke: 65.000 ansatte er permittert. Nå varsler medlemsvirksomhetene at nye 27.000 permitteringer kan følge

Virkes ferske medlemsundersøkelse viser at 17 prosent av virksomhetene i handels- og tjenestenæringen har hatt et omsetningsfall på over 70 prosent på grunn av koronaviruset. Hittil er 65.000 ansatte permittert blant Virkes medlemmer, og ytterligere 27.000 står i fare for å bli permittert.
Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

– Nå handler det om å sørge for at virksomhetene har jobber til folk når krisen er over. Der er vi ikke i mål ennå. De midlertidige tiltakene som myndighetene har iverksatt har stanset noen av blødningene til norske virksomheter, men har ikke åpnet luftveiene. De mange tusen små og mellomstore virksomhetene over hele landet er i ferd med å gå tomme for luft, sier Horneland Kristensen.

NAV har fått inn 185.300 dagpengesøknader som følge av koronakrisen. Nærmere halvparten av disse kommer fra Virkes medlemsvirksomheter. De samme virksomhetene vurderer å permittere ytterligere 27.000 ansatte, viser Virkes undersøkelser.

– Tallene blir mer og mer skrekkelige for hver dag som går. Det har aldri vært så mange permitterte i våre næringer noensinne. Halvparten av virksomhetene i handels- og tjenestenæringen har nå permittert sine ansatte som følge av koronakrisen. Det er dramatisk for virksomhetene, og det er dramatisk for alle ansatte som står uten arbeid. Dette vil kunne skape varige endringer i mange bransjer, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Hovedfunn fra undersøkelsen:

• 19 prosent holder stengt
  • 37 prosent rapporterer om stor nedgang i etterspørsel
  • 41 prosent av virksomhetene har store likviditetsproblemer

Undersøkelsen ble gjort 19. mars-20. mars, med 1849 respondenter.

– Faghandel, hoteller og overnatting, reisebyråer og treningssentre er hardest rammet. I faghandelen har tre av fire permittert, og mange av de store virksomhetene tror ikke de vil holde ut i mer enn to uker, sier Horneland Kristensen.

Tar for lang tid

Virke mener de politiske tiltakene tar for lang tid å iverksette.

– Det er positivt med endringene i permitterings- og sykelønnsordningen, men reduksjon av arbeidsgiveravgiften har liten virkning når arbeidsgiverne allerede har permittert sine ansatte. Derfor burde virksomhetene heller få tilbakebetalt innbetalt avgift fra første termin, sier han og legger til: – Vi får tilbakemeldinger fra medlemmer om at bankene ikke har tilpasset seg koronasituasjonen. Bankene må komme i gang med å utvise fleksibilitet overfor næringslivet umiddelbart, sier Horneland Kristensen.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Virke