Vippset til ny rekord i sommer

Nordmenn vippset 45 prosent oftere i juli i år sammenlignet med i fjor, og norgesferie-målene Agder og Nordland fikk ekstremvekst i antall vippsere.
Norgesferie ga vippserekord denne sommeren

Nordmenn tok en for landet og smittevernet i sommer og vippset rekordmye til mat, overnatting, reiser, fritidsaktiviteter og opplevelser. Mer enn 5000 bedrifter kom i gang med Vippsnummer for bedrifter i løpet av sommeren, noe som også bidrar til veksten i vippsingen.

Vipps, så spiste vi ute

Nordmenn på norgesferie spiste ute som aldri før og kjøpte bakevarer og skalldyr til hjemme- og hyttekosen.

Vippsing for mat og drikke på restaurant økte med 138 % i juni og juli i år sammenlignet med sommeren i fjor. Betaling gjennom restaurant-apper tok av denne sommeren og ga et veldig oppsving i Vipps på nett-betalinger. Annen mat som konditorvarer og bakevarer (+ 69 %) og fisk og skalldyr (+ 94 %) gikk som varmt hvetebrød (og kalde reker) i sommer.

Camping- og glamping-farsott

Nordmenn campet mer enn noen gang og overnattet i hopetall i juni og juli. Vippsing til losji i alle varianter økte i sommer sammenlignet med i fjor; camping ble en stor hit i år med en øking på 267 %. Også ferieleiligheter og vandrehjem var populært, med en økning på 204 %. Vi vippset også mer enn noen gang til hotellene, som hadde en økning på 160 %. Hos Turistforeningene økte vippsingen med 15 %, bortsett fra i Oslo, som hadde en liten nedgang.

Hyperaktive på reisefot mens snekkeren jobbet

Mange pusset tydeligvis opp hytter og hjem, for vippsing til snekkerarbeid økte med 128 % i sommer sammenlignet med i fjor. Reising med bil på kryss og tvers gjorde at vi vippset mer enn i fjor for parkering og lignende (+ 272 %) og for ferger og båttransport (+ 56 %).

Vel fremme ved reisemålet vippset folk for leie av sportsutstyr som sykler, kajakker, brett og andre sporty greier. Vippsing for sportsutstyr økte med 213 % i juni og juli sammenlignet med samme periode i fjor. Dyrehager og andre parker var populært, med en økning på 66 % sammenlignet med i fjor.

Vill vekst i Agder og Nordland

Hvis vi ser på hvor folk har vippset, ser vi at rekordmange har tatt turen til kysten i Agder og øyene i Nordland. Veksten i antall aktive vippsbrukere i Agder var på 144 % i juni og juli sammenlignet med april og mai i år, mens Nordland hadde en 100% vekst i samme periode.

Også fjellheimen i Innlandet (+ 71 %), Møre og Romsdal (+ 59 %) og Vestfold (+ 46 %) var populære reise- og vippsemål. Alle fylker bortsett fra Oslo opplevde en vippseoppgang i sommer.

Oslo på vippsetoppen

Oslo er fortsatt Vipps-hovedstaden med over en million vippsere som handlet hos bedriftene i juli. Deretter følger Hamar, Bergen, Kristiansand, Stavanger og Trondheim. Slår vi sammen Kardemomme by og Kristiansand, passerer de Bergen og kaprer tredjeplassen i antall nordmenn som vippset i dette området i juli.

Se topp 15 vippsesteder og fylkesoversikt med topp 5 vippsesteder