Vipps velger Mastercards PSD2-API-aggregeringstjeneste for å muliggjøre forbindelser mellom banker og tredjepartsleverandører

Mastercards PSD2-API-aggregeringstjeneste gir Vipps én enkel tilkobling til enhver norsk banks PSD2-funksjonalitet.

Vipps, Norges største tredjepartsleverandør av banktjenester med mer enn fire millioner brukere på sin mobile lommebok, har valgt å samarbeide med  Mastercard for å bruke dets PSD2-API-aggregeringstjeneste. Tjenesten vil hjelpe Vipps med å møte både eksisterende behov og potensielle nye i fremtiden.

EU-direktivet PSD2 krever at bankene gjør tilgjengelig felles, sikre og åpne grensesnitt for å gi tredjepartsleverandører direkte tilgang til betalingskontoer. Med kundens tillatelse kan såkalte application programming interfaces (APIer) gi tilgang til kontoinformasjon og muligheten til å initiere betalinger. Dette har skapt en innovasjonsmotor for finansielle tjenester og gir flere aktører muligheten til å levere tjenester direkte til sluttbrukere og bedrifter. Denne løsningen, levert av Mastercard Payment Services, samler disse APIene i ett tilkoblingspunkt, slik at leverandører kan følge samme API-standard, uavhengig av banken.

–Mastercards størrelse, stabilitet og skala sikrer at de kan levere en best mulig tjeneste til oss. Vi setter alltid brukernes behov først, og samarbeidet med Mastercard gjør det mulig for oss å levere de beste betalingsopplevelsene i fremtiden, sier Rune Garborg, administrerende direktør i Vipps.

PSD2 demokratiserer finansielle tjenester ved å sette forbrukerne i  sentrum for hvor og hvordan dataene deres brukes, for å tilby tjenestene de ønsker og trenger. Fintech-selskaper og -banker bruker disse forbrukertilatte dataene for å gi enklere og mer inkluderende tilgang til kreditt, personlig økonomistyring, digitale lommebøker og betalingstjenester.

– Samarbeidet med Vipps er en annen representasjon av hvordan vi gir bedrifter muligheten til å dra nytte av dataene sine ved å tilby enkel tilkobling og en sømløs opplevelse. Sammen skal vi gi forbrukere og bedrifter flere alternativer, mer innsikt og mer kontroll for å styrke deres finansielle velvære, sier Frode Åsheim, leder for Mastercard Payment Services.

For mer informasjon, kontakt:

Michael Basland
michael.basland@mastercard.com

Om Mastercard (NYSE: MA)  www.mastercard.com

Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsbransjen. Vårt oppdrag er å forbinde og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke sikre data og nettverk, samarbeid og lidenskap, hjelper våre innovasjoner og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og bedrifter med å nå sitt fulle potensial. Med koblinger på tvers av mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som låser opp uvurderlige muligheter for alle.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.