Vipps velger Mastercards PSD2-API-aggregeringstjeneste for å muliggjøre forbindelser mellom banker og tredjepartsleverandører

Mastercards PSD2-API-aggregeringstjeneste gir Vipps én enkel tilkobling til enhver norsk banks PSD2-funksjonalitet.

Vipps, Norges største tredjepartsleverandør av banktjenester med mer enn fire millioner brukere på sin mobile lommebok, har valgt å samarbeide med  Mastercard for å bruke dets PSD2-API-aggregeringstjeneste. Tjenesten vil hjelpe Vipps med å møte både eksisterende behov og potensielle nye i fremtiden.

EU-direktivet PSD2 krever at bankene gjør tilgjengelig felles, sikre og åpne grensesnitt for å gi tredjepartsleverandører direkte tilgang til betalingskontoer. Med kundens tillatelse kan såkalte application programming interfaces (APIer) gi tilgang til kontoinformasjon og muligheten til å initiere betalinger. Dette har skapt en innovasjonsmotor for finansielle tjenester og gir flere aktører muligheten til å levere tjenester direkte til sluttbrukere og bedrifter. Denne løsningen, levert av Mastercard Payment Services, samler disse APIene i ett tilkoblingspunkt, slik at leverandører kan følge samme API-standard, uavhengig av banken.

–Mastercards størrelse, stabilitet og skala sikrer at de kan levere en best mulig tjeneste til oss. Vi setter alltid brukernes behov først, og samarbeidet med Mastercard gjør det mulig for oss å levere de beste betalingsopplevelsene i fremtiden, sier Rune Garborg, administrerende direktør i Vipps.

PSD2 demokratiserer finansielle tjenester ved å sette forbrukerne i  sentrum for hvor og hvordan dataene deres brukes, for å tilby tjenestene de ønsker og trenger. Fintech-selskaper og -banker bruker disse forbrukertilatte dataene for å gi enklere og mer inkluderende tilgang til kreditt, personlig økonomistyring, digitale lommebøker og betalingstjenester.

– Samarbeidet med Vipps er en annen representasjon av hvordan vi gir bedrifter muligheten til å dra nytte av dataene sine ved å tilby enkel tilkobling og en sømløs opplevelse. Sammen skal vi gi forbrukere og bedrifter flere alternativer, mer innsikt og mer kontroll for å styrke deres finansielle velvære, sier Frode Åsheim, leder for Mastercard Payment Services.

For mer informasjon, kontakt:

Michael Basland
michael.basland@mastercard.com

Mastercard (NYSE: MA) er et globalt teknologiselskap i betalingsindustrien. Vårt formål er å koble sammen og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt ved å gjøre transaksjoner trygge, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke trygge data og nettverk, partnerskap og lidelse, hjelper våre nyvinninger og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og næringsliv med å nå sitt potensial. Vår anstendighetskvotient (DQ) driver vår kultur og alt vi gjør innenfor og utenfor selskapet. Med koblinger på tvers av over 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som åpner uvurderlige muligheter for alle.

Følg pressemeldinger fra MasterCard

Siste pressemeldinger fra MasterCard

Bærekraftsvirksomheten Single.Earth vant Mastercard Lighthouse FINITIV3.12.2021 08:00:00 CET | Pressemelding

Tallinn-baserte Single.Earth har tatt programmet med storm og er valgt som vinner av høstens Mastercard Lighthouse FINITIV-program. FINITIV er et åpent innovasjonsprogram som hjelper oppstartsbedrifter med å samarbeide med Mastercard, Swedbank, SEB og OP Financial Group. Single.Earth, som ble valgt ut for sin ut-av-boksen-løsning med mål om å bekjempe klimaendringene og bevare miljøet, steg til toppen av en liste på 15 oppstartsvirksomheter som programmets bedriftsdeltakere identifiserte som mulige partnere i begynnelsen av semesteret.