Vipps sjekker inn i checkout-markedet: Forenkler netthandel ved å kombinere innlogging og betaling

Vipps styrker satsingen på netthandel ved å tilby nettbutikkene en komplett checkout-løsning. Den gjør det raskere og enklere for nye nettbutikker å komme i gang med knirkefri utsjekk hvor kundens fraktinfo er ferdig utfylt og betaling skjer med Vipps eller kort.

Vipps Checkout inneholder både kundeidentifisering og betaling med Vipps, og muligheten til å betale med kort. Alt er pakket inn i et brukergrensesnitt som gjør shopping på nett enda enklere for både kortholdere og 4 millioner Vippsere.

Skal redusere avbrutte salg
I følge Baymard Institute er flyten og designet av checkout i nettbutikkene hovedgrunnen til at så mange som syv av ti avbryter kjøpene. I netthandelsrapporten fra Nets for 2020 fremgår det at en av ti avbryter kjøpet fordi betalingsprosessen ikke fungerer. Tungvinte registrerings- og betalingsprosesser er noe Vipps har tatt tak i og utviklet markedets enkleste checkout-løsning, der kundene deler sine data med et tastetrykk uten å måtte fylle ut alle opplysninger.

- Vi jobber alltid mot å skape forenkling i alt vi gjør, og her fjerner vi unødvendig friksjon. Ved å kombinere innlogging og betaling får kundene i butikken en bedre opplevelse og færre kunder hopper av før kjøpet er i boks. Samtidig har det vært viktig for oss å senke terskelen for å komme igang for bedrifter som ønsker å tilby sine produkter og tjenester på nett, sier kommersiell direktør i Vipps, Vegar Heir.

Enklere å komme i gang med nettbutikk
Siden løsningen tilbys i hovedsak gjennom Vipps’ omfattende partnernettverk, blir det mye enklere og mindre tidkrevende å komme i gang for bedrifter som ønsker å etablere en nettbutikk. Med Vipps Checkout gjør Vipps forbedringer og forenklinger i bakgrunnen, og sørger for at det blir tilgjengelig for nettbutikkene hver gang det kommer noe nytt og spennende.

- Det skal være enkelt å komme i gang, og derfor vil Vipps Checkout vil være tilgjengelig hos en rekke netthandelsplatformer, og først ut er WooCommerce. Her vil nettbutikkene bare være noen tastetrykk unna markedets enkleste checkout-løsning. Med denne lanseringen gleder vi oss til å gjøre betaling enda enklere for tusenvis av bedrifter og millioner av brukere, sier Heir.