Vipps Mobil skal mangedoble antall kunder i 2021: Vil at kundene betaler mindre

Fem måneder etter lansering har Vipps Mobil fått 7.000 nye kunder. Nå vil Vipps mangedoble dette ved å be kundene om å betale mindre.

– Vi lanserte med vilje en nedstrippet tjeneste som var enkel å forstå, hvor vi blant annet fjernet utløpsdato på data. Misforstå meg rett, tjenesten både var og er bra, men vi har lært masse siden oktober og er nå klare for å løfte blikket, sier produktsjefen i Vipps mobil, Tonje Foss Kløve.

Siden lanseringen 20. oktober i fjor har Vipps Mobil fått 7.000 kunder. Kundene kommer fra alle landets fylker og inkluderer alt fra 15- til 90-åringer. Nå øyner teamet som har laget norgeshistoriens mest brukte app å mangedoble kundebasen til Vipps Mobil i 2021.

– Vipps Mobil løser norsk telekombransjes største mysterium i nyere tid. Nemlig den magiske forsvinningen av mobildata som kundene har betalt for. Vi skal vise at vi er på lag med kundene, og da tror jeg at vekstambisjonene er innen rekkevidde for 2021, forteller Kløve.

Nordmenns databruk spriker enormt

Ferske tall fra Vipps Mobil viser at vi nordmenn har et svært ujevnt mobildataforbruk.

– Jo yngre mobilbrukeren er, desto mer data bruker vedkommende. I tillegg ser vi en tendens hvor det brukes mindre mobildata enn normalen, mest sannsynlig fordi vi er mer hjemme i nærheten av WiFi, sier Kløve.

Den varierende databruken ser ut til å fungere bra med Vipps Mobils evigvarende data.

– Siden lansering har kundene våre spart godt over 100.000 GB. Dette er mobildata som andre mobiloperatører ville overført tilbake til seg selv. Men hos oss beholder kundene våre denne dataen til en regnværsdag. Ettersom vi vokser i 2021 skal man ikke se bort ifra at det spares godt over 1 million GB i løpet av 2021, forteller produktsjefen i Vipps Mobil, som understreker viktigheten av å få det man faktisk betaler for.

Ber kundene proaktivt om å betale mindre

Vipps Mobil legger merke til at norske mobilkunder har vendt seg til å kjøpe mer data enn de trenger. I stedet for å la kundene sitte på upassende abonnement vil heller mobiloperatøren rådgi kundene til å bytte ned til et Vipps Mobil-abonnement som er mer passende for deres forbrukt og som har lavere månedskostnad.

– I mars hadde vi en ryddesjau der vi sendte SMS til en god del kunder og oppfordret alle som hadde spart opp mye data til å bytte ned til et billigere og mer passende abonnement for bruken deres. Hele 30 prosent av dem vi kontaktet valgte å bytte ned, sier Kløve.

Vipps Mobil var også glade for å få gode tilbakemeldinger på ryddesjauen, enkelte kunder nevnte eksempelvis at denne typen SMS var en ny opplevelse for dem, spesielt fra en mobiloperatør.

Produktsjefen i Vipps mener det er slike tiltak som skiller Vipps Mobil fra de andre, mer tradisjonelle mobiloperatørene.

– Vi har alltid som mål å forenkle mobilopplevelsen til nordmenn og spille på lag med kundene våre. Vi er på ingen måte en typisk mobiloperatør. Slike opplevelser skal vi skape flere av i tiden som kommer, avslutter Kløve.