Norsk elbilforening

Vintertest 2023: Hurtiglading på kald langtur er dyrt, men fortsatt billigere enn bensin og diesel

Del
Skal du på langtur med elbilen, må du forberede deg på mye høyere ladekostnader enn i hverdagen, men heldigvis er det fortsatt billigere å kjøre elbil enn fossilbil.
Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med. Bildet er fra Kilpisjärvi, Finland (foto: Jamieson Pothecary)
Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med. Bildet er fra Kilpisjärvi, Finland (foto: Jamieson Pothecary)

Hurtiglading på kald langtur er dyrt, men fortsatt billigere enn bensin og diesel.
Skal du på langtur med elbilen, må du forberede deg på mye høyere ladekostnader enn i hverdagen, men heldigvis er det fortsatt billigere å kjøre elbil enn fossilbil.
Elbilforeningens vintertest-team har stresstestet elbilkjøring i kulda, på alle typer underlag, med alt det innebærer av forkortet rekkevidde og kostbar hurtiglading.


─ Prisen på hurtiglading holder seg høy, og særlig dyrt blir kjøringen når energiforbruket øker i kulda, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.


Etter 2.200 kilometer på tur, mange av dem nord for polarsirkelen og i Finland og Sverige, har biltesterne til Elbilforeningen hentet ny og nyttig erfaring fra kjøring med elbil i vintervær.

Verdens lengste vintertest-tur

De fem elbilene kjørte fra Tromsø, til Muonio i finske Lappland, deretter via Sverige til Narvik, Mo i Rana og Namsos for til slutt å ende opp i Oslo.

Estimert ladekostnad kom på rundt 2500 kroner per elbil. De fem elbilene i testen hadde ganske likt strømforbruk, så når vi regner på gjennomsnittet, kommer vi fram til disse tallene: 

  • Elbil: 11,40 kr pr. mil
  • Dieselbil: 14,10 kr pr. mil (med 0,7 liter pr. mil og en pris på 20,11 kr pr. liter)

Se Elbilforeningens oppdaterte prisoversikt her Dette koster hurtiglading - Norsk elbilforening

Konklusjonen er at det fortsatt er vesentlig billigere å kjøre elbil enn dieselbil, men mer tidkrevende med lading enn å fylle bensin eller diesel. I Nord-Norge fins det også færre bomstasjoner hvor elbiler sparer penger på grunn av miljørabatt.

Ser vi på utslippsregnskapet er det derimot ingen tvil om hva vi bør velge. Her slår elbilen knock-out på tilsvarende bensin- og dieselbiler.

Hurtiglading er det unormale

De fleste elbilister lader bilen sin hjemme, med varierende strømpriser og strømstøtte som basis for energi til bilen.

─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Ståle Frydenlund og peker på at hurtiglading ikke utgjør så mye i totalregnskapet.

Hurtiglading er for de fleste å sammenlikne med sporadiske restaurantbesøk mener Frydenlund, og regner normallading eller hjemmelading som nødvendig melk og brød.

Elbilforeningens testansvarlig har et viktig råd til alle som tenker seg en langtur med elbilen der hurtiglading er nødvendig
─ Lad så nær destinasjonen som mulig, når batteriet er mest mulig varmt etter kjøring. Ikke vent til dagen derpå. Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med, sier Ståle Frydenlund.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med. Bildet er fra Kilpisjärvi, Finland (foto: Jamieson Pothecary)
Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med. Bildet er fra Kilpisjärvi, Finland (foto: Jamieson Pothecary)
Last ned bilde
─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Ståle Frydenlund og peker på at hurtiglading ikke utgjør så mye i totalregnskapet. (foto: Jamieson Pothecary)
─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Ståle Frydenlund og peker på at hurtiglading ikke utgjør så mye i totalregnskapet. (foto: Jamieson Pothecary)
Last ned bilde
Ståle Frydenlund er testansvarlig i Elbilforeningen og har nylig kommet hjem fra årets rekordlange vintertest. (foto: Jamieson Pothecary)
Ståle Frydenlund er testansvarlig i Elbilforeningen og har nylig kommet hjem fra årets rekordlange vintertest. (foto: Jamieson Pothecary)
Last ned bilde

Lenker

Om Norsk elbilforening

Norsk elbilforening
Norsk elbilforening
Møllergata 16
0179 Oslo

90 70 45 45 (kl. 9-15)https://elbil.no

Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.

Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye