Vintertest 2023: Hurtiglading på kald langtur er dyrt, men fortsatt billigere enn bensin og diesel
Hurtiglading på kald langtur er dyrt, men fortsatt billigere enn bensin og diesel.
Skal du på langtur med elbilen, må du forberede deg på mye høyere ladekostnader enn i hverdagen, men heldigvis er det fortsatt billigere å kjøre elbil enn fossilbil.
Elbilforeningens vintertest-team har stresstestet elbilkjøring i kulda, på alle typer underlag, med alt det innebærer av forkortet rekkevidde og kostbar hurtiglading.
─ Prisen på hurtiglading holder seg høy, og særlig dyrt blir kjøringen når energiforbruket øker i kulda, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.
Etter 2.200 kilometer på tur, mange av dem nord for polarsirkelen og i Finland og Sverige, har biltesterne til Elbilforeningen hentet ny og nyttig erfaring fra kjøring med elbil i vintervær.
Verdens lengste vintertest-tur
De fem elbilene kjørte fra Tromsø, til Muonio i finske Lappland, deretter via Sverige til Narvik, Mo i Rana og Namsos for til slutt å ende opp i Oslo.
Estimert ladekostnad kom på rundt 2500 kroner per elbil. De fem elbilene i testen hadde ganske likt strømforbruk, så når vi regner på gjennomsnittet, kommer vi fram til disse tallene:
- Elbil: 11,40 kr pr. mil
- Dieselbil: 14,10 kr pr. mil (med 0,7 liter pr. mil og en pris på 20,11 kr pr. liter)
Se Elbilforeningens oppdaterte prisoversikt her Dette koster hurtiglading - Norsk elbilforening
Konklusjonen er at det fortsatt er vesentlig billigere å kjøre elbil enn dieselbil, men mer tidkrevende med lading enn å fylle bensin eller diesel. I Nord-Norge fins det også færre bomstasjoner hvor elbiler sparer penger på grunn av miljørabatt.
Ser vi på utslippsregnskapet er det derimot ingen tvil om hva vi bør velge. Her slår elbilen knock-out på tilsvarende bensin- og dieselbiler.
Hurtiglading er det unormale
De fleste elbilister lader bilen sin hjemme, med varierende strømpriser og strømstøtte som basis for energi til bilen.
─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Ståle Frydenlund og peker på at hurtiglading ikke utgjør så mye i totalregnskapet.
Hurtiglading er for de fleste å sammenlikne med sporadiske restaurantbesøk mener Frydenlund, og regner normallading eller hjemmelading som nødvendig melk og brød.
Elbilforeningens testansvarlig har et viktig råd til alle som tenker seg en langtur med elbilen der hurtiglading er nødvendig
─ Lad så nær destinasjonen som mulig, når batteriet er mest mulig varmt etter kjøring. Ikke vent til dagen derpå. Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med, sier Ståle Frydenlund.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Påskegodt før langtur med elbil: Vi har passert 8000 hurtigladere!21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ved inngangen til påsken kan vi feire at Norge har over 8000 hurtigladere. Det er hele 2000 flere enn på samme tid i fjor. — Dette lover godt for påskeutfarten, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Bilimportørene, NBF og Elbilforeningen om moms på elbil: Gi beskjed i god tid, innfør gradvis og ikke start før 202617.2.2024 11:34:15 CET | Pressemelding
Moms på elbil må fases inn gradvis og forutsigbart, og vi må avvente første endring til etter at Norge har nådd målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Beskjeden kommer fra organisasjonene som representerer elbilistene, importørene og forhandlerne av elbiler.
Dette påvirker elbilens rekkevidde i vinterferien16.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Mange faktorer påvirker rekkevidden til en elbil. Føre, temperatur og topografi får du gjort lite med, mens kjørestil og hvor varmt du må ha det i bilen, kan påvirkes. Skiboks på taket påvirker rekkevidden mye mer enn om du pakker bilen full.
Elbilforeningen vil avlyse 2025-målet for elvarebiler7.2.2024 14:04:49 CET | Pressemelding
─ Vi har ikke nubbesjans til å nå målet på 100 prosent lette elektriske varebiler i nybilsalget i 2025, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Elbilforeningen foreslår å gi opp klimamålet og heller forplikte seg til et nytt klimamål som politikerne faktisk prøver å nå.
Forvarming av elbilen gir sommerfart på vinterlading1.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Vinterkulda gjør at hurtiglading går tregere, men har du en moderne elbil som kan forvarme batteripakken før du kommer til hurtigladestasjonen, kan du oppnå svært god ladefart også i vinterkulda. Dette viser 2024-utgaven av Elbilforeningens vintertest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom