Vintertest 2023: Hurtiglading på kald langtur er dyrt, men fortsatt billigere enn bensin og diesel

Hurtiglading på kald langtur er dyrt, men fortsatt billigere enn bensin og diesel.
Skal du på langtur med elbilen, må du forberede deg på mye høyere ladekostnader enn i hverdagen, men heldigvis er det fortsatt billigere å kjøre elbil enn fossilbil.
Elbilforeningens vintertest-team har stresstestet elbilkjøring i kulda, på alle typer underlag, med alt det innebærer av forkortet rekkevidde og kostbar hurtiglading.
─ Prisen på hurtiglading holder seg høy, og særlig dyrt blir kjøringen når energiforbruket øker i kulda, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.
Etter 2.200 kilometer på tur, mange av dem nord for polarsirkelen og i Finland og Sverige, har biltesterne til Elbilforeningen hentet ny og nyttig erfaring fra kjøring med elbil i vintervær.
Verdens lengste vintertest-tur
De fem elbilene kjørte fra Tromsø, til Muonio i finske Lappland, deretter via Sverige til Narvik, Mo i Rana og Namsos for til slutt å ende opp i Oslo.
Estimert ladekostnad kom på rundt 2500 kroner per elbil. De fem elbilene i testen hadde ganske likt strømforbruk, så når vi regner på gjennomsnittet, kommer vi fram til disse tallene:
- Elbil: 11,40 kr pr. mil
- Dieselbil: 14,10 kr pr. mil (med 0,7 liter pr. mil og en pris på 20,11 kr pr. liter)
Se Elbilforeningens oppdaterte prisoversikt her Dette koster hurtiglading - Norsk elbilforening
Konklusjonen er at det fortsatt er vesentlig billigere å kjøre elbil enn dieselbil, men mer tidkrevende med lading enn å fylle bensin eller diesel. I Nord-Norge fins det også færre bomstasjoner hvor elbiler sparer penger på grunn av miljørabatt.
Ser vi på utslippsregnskapet er det derimot ingen tvil om hva vi bør velge. Her slår elbilen knock-out på tilsvarende bensin- og dieselbiler.
Hurtiglading er det unormale
De fleste elbilister lader bilen sin hjemme, med varierende strømpriser og strømstøtte som basis for energi til bilen.
─ Det er ingen tvil om at elbil fortsatt lønner seg så lenge normallading er hverdagslading, sier Ståle Frydenlund og peker på at hurtiglading ikke utgjør så mye i totalregnskapet.
Hurtiglading er for de fleste å sammenlikne med sporadiske restaurantbesøk mener Frydenlund, og regner normallading eller hjemmelading som nødvendig melk og brød.
Elbilforeningens testansvarlig har et viktig råd til alle som tenker seg en langtur med elbilen der hurtiglading er nødvendig
─ Lad så nær destinasjonen som mulig, når batteriet er mest mulig varmt etter kjøring. Ikke vent til dagen derpå. Et kaldt batteri tar mye lenger tid å hurtiglade enn et varmt. Dersom bilen din har mulighet til å forvarme batteriet på vei til lading, blir vinteren enda enklere å hanskes med, sier Ståle Frydenlund.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom