Vintertest 2023: Dropp den tykke vinterjakka av sikkerhetshensyn
Et bilbelte reduserer sjansen for å bli drept i en bilulykke med 40-50 prosent. Men for at beltet skal fungere ordentlig, må det være stramt og ligge tett inntil kroppen.
Dersom du har på en tykk jakke, blir mellomrommet mellom belte og kropp for stort og bilbeltet mister virkning.
─ Det er liten margin mellom riktig og feil plassering av beltet på hoftene. Noen få centimeter kan utgjøre en viktig forskjell, så selv om du er glad i den tykke og varme vinterjakka di, må du ta den av, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.
De aller fleste elbiler kan forvarmes, ved hjelp av strøm fra ladeboksen. Det er en klar fordel om du skal ut og kjøre i vinterkulda.
─ Ikke bare fordi det øker bilens rekkevidde i kaldt vær, men fordi økt komfort også gir drastisk økt sikkerhet. Her snakker vi vinn-vinn-situasjon, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
Elbilforeningens vintertest-team har stresstestet elbilkjøring i kulda, med alt det innebærer av kaldt batteri, kald kupé, forkortet rekkevidde og kostbar hurtiglading.Etter 2.200 kilometer,mange av dem nord for polarsirkelen og i Finland og Sverige, har biltesterne til Elbilforeningen hentet ny og nyttig erfaring fra kjøring med elbil i vintervær.
Verdens lengste vintertest
De fem elbilene kjørte fra Tromsø til Muonio i finske Lappland, deretter via Sverige til Narvik, Mo i Rana og Namsos for til slutt å ende opp i Oslo.
Gode varme klær var en viktig del av utstyret til testerne, men den store dunjakka var kun til bruk når man skulle ut av bilen og for eksempel hurtiglade. Eller helt unntaksvis i starten av turer der bilene var kalde.
Husk å forvarme, øk komforten med sete- og rattvarme
De fleste moderne elbiler kan forvarmes via app på smarttelefonen. Det fjerner behovet for å kjøre med tykk vinterjakke. Dersom din elbil ikke kan forvarmes, anbefaler vi – om det virkelig kniper - å ha et teppe over fanget i stedet for en tykk jakke. Husk også at elbiler varmer seg opp svært raskt.
En effektiv måte å oppnå økt komfort uten vinterjakka, er å benytte sete- og rattvarme under kjøreturen.
─ Slik oppvarming gir forbausende mye opplevd varme til kroppen, sier Frydenlund. Blir du god og varm på hendene og i baken, er mye gjort. Samtlige fem testbiler hadde rattvarme, og vi brukte det hyppig. Setevarme ble også brukt etter en natt i kuldekammer i 40 minusgrader.
─ En god sjåfør er en komfortabel sjåfør, og det er lett å bli varm i en elbil uten å ha på tykk jakke som hindrer bilbeltet i å fungere riktig, avslutter Ståle Frydenlund.
Elbilforeningens råd til sikker og komfortabel kjøring:
- Ta av deg eller åpne tykke plagg.
- Pass på at beltet ligger godt ned på hoften og godt inn på skulderen.
- Stram beltet godt slik at det ligger tett inntil kroppen.
- Ta alltid beltesjekken på deg og andre i bilen før du kjører.
- Til kalde dager kan du forvarme bilen eller ha et teppe som du kan ta over fanget.
- Om du vil redusere forbruket kan du bruke sete- og rattvarme istedenfor å ha høy temperatur i kupeen.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ny undersøkelse: Miljørabatt i bomringen får folk til å velge elbil10.4.2024 13:37:11 CEST | Pressemelding
43 prosent av bilistene i Oslo-området svarer at elbilrabatt i bomringen er viktig for om de velger elbil. Det viser en undersøkelse utført av Opinion.
Nybilsalg 1. kvartal: Regjeringen "drepte" heldigvis de ladbare hybridene2.4.2024 12:26:33 CEST | Pressemelding
Salget av nye biler er historisk lavt, men 90 prosent av solgte nye biler er elbiler. – Vi har nå en høy elbilandel, men vi må enda høyere opp skal vi rekke frem til 2025, kommenterer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Nordic EV Summit 2024: Vil europeisk bilbransje tape elbil-kappløpet?2.4.2024 09:34:13 CEST | Pressemelding
Møt internasjonale eksperter og næringslivstopper på Nordic EV Summit 4. og 5. april. Konferansen arrangeres for sjuende gang av Norsk elbilforening, i samarbeid med Nova Spektrum.
Påskegodt før langtur med elbil: Vi har passert 8000 hurtigladere!21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ved inngangen til påsken kan vi feire at Norge har over 8000 hurtigladere. Det er hele 2000 flere enn på samme tid i fjor. — Dette lover godt for påskeutfarten, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Bilimportørene, NBF og Elbilforeningen om moms på elbil: Gi beskjed i god tid, innfør gradvis og ikke start før 202617.2.2024 11:34:15 CET | Pressemelding
Moms på elbil må fases inn gradvis og forutsigbart, og vi må avvente første endring til etter at Norge har nådd målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Beskjeden kommer fra organisasjonene som representerer elbilistene, importørene og forhandlerne av elbiler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom