Vintertest 2023: Dropp den tykke vinterjakka av sikkerhetshensyn

Et bilbelte reduserer sjansen for å bli drept i en bilulykke med 40-50 prosent. Men for at beltet skal fungere ordentlig, må det være stramt og ligge tett inntil kroppen.
Dersom du har på en tykk jakke, blir mellomrommet mellom belte og kropp for stort og bilbeltet mister virkning.
─ Det er liten margin mellom riktig og feil plassering av beltet på hoftene. Noen få centimeter kan utgjøre en viktig forskjell, så selv om du er glad i den tykke og varme vinterjakka di, må du ta den av, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Elbilforeningen.
De aller fleste elbiler kan forvarmes, ved hjelp av strøm fra ladeboksen. Det er en klar fordel om du skal ut og kjøre i vinterkulda.
─ Ikke bare fordi det øker bilens rekkevidde i kaldt vær, men fordi økt komfort også gir drastisk økt sikkerhet. Her snakker vi vinn-vinn-situasjon, sier testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
Elbilforeningens vintertest-team har stresstestet elbilkjøring i kulda, med alt det innebærer av kaldt batteri, kald kupé, forkortet rekkevidde og kostbar hurtiglading.Etter 2.200 kilometer,mange av dem nord for polarsirkelen og i Finland og Sverige, har biltesterne til Elbilforeningen hentet ny og nyttig erfaring fra kjøring med elbil i vintervær.
Verdens lengste vintertest
De fem elbilene kjørte fra Tromsø til Muonio i finske Lappland, deretter via Sverige til Narvik, Mo i Rana og Namsos for til slutt å ende opp i Oslo.
Gode varme klær var en viktig del av utstyret til testerne, men den store dunjakka var kun til bruk når man skulle ut av bilen og for eksempel hurtiglade. Eller helt unntaksvis i starten av turer der bilene var kalde.
Husk å forvarme, øk komforten med sete- og rattvarme
De fleste moderne elbiler kan forvarmes via app på smarttelefonen. Det fjerner behovet for å kjøre med tykk vinterjakke. Dersom din elbil ikke kan forvarmes, anbefaler vi – om det virkelig kniper - å ha et teppe over fanget i stedet for en tykk jakke. Husk også at elbiler varmer seg opp svært raskt.
En effektiv måte å oppnå økt komfort uten vinterjakka, er å benytte sete- og rattvarme under kjøreturen.
─ Slik oppvarming gir forbausende mye opplevd varme til kroppen, sier Frydenlund. Blir du god og varm på hendene og i baken, er mye gjort. Samtlige fem testbiler hadde rattvarme, og vi brukte det hyppig. Setevarme ble også brukt etter en natt i kuldekammer i 40 minusgrader.
─ En god sjåfør er en komfortabel sjåfør, og det er lett å bli varm i en elbil uten å ha på tykk jakke som hindrer bilbeltet i å fungere riktig, avslutter Ståle Frydenlund.
Elbilforeningens råd til sikker og komfortabel kjøring:
- Ta av deg eller åpne tykke plagg.
- Pass på at beltet ligger godt ned på hoften og godt inn på skulderen.
- Stram beltet godt slik at det ligger tett inntil kroppen.
- Ta alltid beltesjekken på deg og andre i bilen før du kjører.
- Til kalde dager kan du forvarme bilen eller ha et teppe som du kan ta over fanget.
- Om du vil redusere forbruket kan du bruke sete- og rattvarme istedenfor å ha høy temperatur i kupeen.
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder



Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Forbrukerrådet og Elbilforeningen: Betalingsterminal må bli obligatorisk på ladestasjonene17.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Elbilforeningen og Forbrukerrådet støtter regjeringens forslag om at nye hurtigladere må tilby kortbetaling fra sommeren av, når fristen for høringsinnspill i dag går ut.
Nå har vi over 6000 hurtigladere i Norge13.3.2023 14:35:56 CET | Pressemelding
I disse dager har vi passert 6000 hurtig- og lynladere i Norge. Det viser tall fra Norges offisielle database for ladestasjoner NOBIL, som Norsk elbilforening drifter. Dermed er vi godt i rute for å nå behovet om 9000 hurtigladere i 2025.
Ny milepæl: Over 600.000 elbiler på norske veier28.2.2023 12:34:41 CET | Pressemelding
Aldri har det rullet flere elektriske personbiler rundt i Norge.
Lurt å sjekke betalingsapper og brikker før vinterferietur med elbilen15.2.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
– Mitt beste tips er å sjekke at betalingskortet du har registrert fortsatt virker og at ikke ladeselskapet har fått ny app, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening. Vinterferien står for tur, og flere skal på langtur med elbil.
Vintertest 2023: Det er det lille 12-voltsbatteriet som skaper trøbbel3.2.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
─Det lille batteriet i elbilene skapte utfordringer, men ikke hovedbatteriet, sier testansvarlig Ståle Frydenlund etter å ha testet fem elbiler kjølt ned til 40 minusgrader. Konklusjonen er at elbiler greier seg fint i sprengkulde.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom