Vintertest 2023: Det er det lille 12-voltsbatteriet som skaper trøbbel
Under årets vintertest ble 2200 km tilbakelagt i vekslende vintervær fra Tromsø til Mounio i Nord-Finland, og hjem igjen via Kiruna, Narvik, Mo i Rana og Namsos til Oslo.
Temperaturen langs veien gikk aldri lenger ned enn til -15, og som forventet skapte det aldri problemer for bilene. Derfor ble årets testbiler plassert i ekstrem kulde over natta for å se hvor raskt de ble varme og klare til kjøring igjen.
─ Selv om 40 minus ikke er hverdagskost, kan det bli så kaldt enkelte vinterdager - på steder som Tynset, Folldal, Kautokeino og Røros. Skikkelig kulde er også grunnen noen oppgir som forklaring på at de ikke tør å kjøpe seg elbil.
På forhånd hadde testlederen en teori om at det lille 12V-batteriet kunne skape problemer i denne ekstreme øvelsen.Det viste seg å stemme, men noen greide seg mye bedre enn andre.
Renault Megane E-Tech og BMW iX1 leverte klart best
─ Både Renault Megane E-Tech og BMW iX1 maktet å våkne, få frontrutene isfrie, fikse akseptabel kupévarme og deretter kjøre ut av kuldekamrene, forklarer Ståle Frydenlund.
Oppvarmingen ble gjennomført i løpet av 15 minutter mens kupétemperaturen ble avlest.
─ BMW-en var iskald fram til vi hadde kjørt defrost i ti minutter og varmen for alvor slo inn. Megane E-Tech varmet fra et tidligere tidspunkt, og ble også varmest innvendig i løpet av kvarteret.
Mye tyder på at det lille batteriet i Renaulten fikk vedlikeholdslading fra hovedbatteriet i løpet av natta, mens øvrige ikke fikk det.
De neste to plassene går til Kia Niro EV og Nissan Ariya
─ Både Kia Niro og Nissan Ariya ønsket oss først velkommen, med lys og tilgang til kupeene, forklarer Ståle Frydenlund. Ingen av de kom i mål i denne øvelsen.
Likevel mener han Niro EV trekker det lengste strået, også fordi senere undersøkelser viste at den hadde hatt noe lavere temperatur i kuldekammeret enn de andre.
─ Faktisk prøvde Niro å varme opp kupeen i 11 minutter før det gikk i svart, mens Ariya holdt i fire minutter. Ariya hadde litt lavere spenning på 12V-batteriet ved start, forteller Frydenlund
12V-battereiet i MG4 falt til kritisk lav spenning i denne testen. Det hadde også lavest kapasitet av samtlige i utgangspunktet. MG4 sperret også hovedbatteriet da temperaturen falt under -40. ─Sistnevnte er naturligvis forståelig, dersom alternativet er varig skade, sier Frydenlund.
Lurt å sjekke størrelsen på 12V-batteriet
─ Det er 12V-batteriet som skaper trøbbel. For elbilister er det lurt å sjekke kapasiteten, slik at du har litt å gå på når det er skikkelig kaldt. MG4 hadde det minste 12V-batteriet i denne testen, med 45 amperetimer (Ah), mens Kia Niro og BMW iX1 i utgangspunktet hadde mest (60Ah). Det kan utgjøre en viktig forskjell vinterstid.
Testansvarlig Frydenlund understreker at forutsetningene for testen var ekstreme, både ved at det var så kaldt og at bilene skulle varmes kjapt opp i tillegg til å bruke setevarme.
─ Det er større sjanse for å få start på en elbil enn en fossilbil, når det er så kaldt som i denne testen, sier Ståle Frydenlund. Elbilenes 12V-batterier trenger ikke levere til gløding og startmotor som skal trekke i gang en dieselmotor.
─ Men det er likevel grunn til å vedlikeholdslade 12V-batteriet i elbilen dersom du kjører hyppige og korte turer i svært kaldt vær, avslutter Frydenlund.
Her kan du lese hele testen: Sjekk hva som skjer når bilene overnatter i 40 minusgrader - Norsk elbilforening
Nøkkelord
Kontakter
Inger Elisabeth SagedalKommunikasjonsrådgiver
Kontaktperson for nasjonale media
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Bilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Forbrukerrådet og Elbilforeningen: Betalingsterminal må bli obligatorisk på ladestasjonene17.3.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Elbilforeningen og Forbrukerrådet støtter regjeringens forslag om at nye hurtigladere må tilby kortbetaling fra sommeren av, når fristen for høringsinnspill i dag går ut.
Nå har vi over 6000 hurtigladere i Norge13.3.2023 14:35:56 CET | Pressemelding
I disse dager har vi passert 6000 hurtig- og lynladere i Norge. Det viser tall fra Norges offisielle database for ladestasjoner NOBIL, som Norsk elbilforening drifter. Dermed er vi godt i rute for å nå behovet om 9000 hurtigladere i 2025.
Ny milepæl: Over 600.000 elbiler på norske veier28.2.2023 12:34:41 CET | Pressemelding
Aldri har det rullet flere elektriske personbiler rundt i Norge.
Lurt å sjekke betalingsapper og brikker før vinterferietur med elbilen15.2.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
– Mitt beste tips er å sjekke at betalingskortet du har registrert fortsatt virker og at ikke ladeselskapet har fått ny app, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening. Vinterferien står for tur, og flere skal på langtur med elbil.
Tung elbil-start på det nye året1.2.2023 14:15:51 CET | Pressemelding
─ Vi skulle gjerne sett en høyere elbilandel i årets første måned, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen. Det er ingen grunn til å rope ulv, ulv ennå, men flere avgifts-overraskelser tåler vi ikke. Januar 2023 ga kollaps i nybilsalget og overraskende lav elbilandel.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom