Vinterstenger toalettene

Langs landets veier møter publikum stengte toaletter når de kjører inn på rasteplasser. Dette er spesielt problematisk for yrkessjåfører, mener Yrkestrafikkforbundet (YTF).
Vinterstengt toalett Kolomoen

Statens vegvesen har ansvaret for rasteplassene langs norske veier. Til tross for at standarden på toalettene skulle tilsi helårs bruk er det et utbredt problem at de stenges om vinteren.

Leder i YTF Logistikk Jan Arne Laberget mener Statens vegvesen fratar en hel yrkesgruppe muligheten til forutsigbare dobesøk i arbeidstiden.

- Titusenvis av gods- og bussjåfører har veien som arbeidsplass i Norge. Det er verken hyggelig eller sunt å måtte holde seg i flere mil ekstra fordi Statens vegvesen stenger mange av de mulighetene yrkessjåfører har til å gå på do.

Jobber for bedre toalettforhold
- De fleste tar det for gitt at arbeidsplassen har tilrettelagt for tilgang til toaletter. Vi yrkessjåfører er ofte prisgitt tilbudet fra myndigheter og private aktører når vi er ute på oppdrag. Da er det ekstra fortvilende at den desidert største aktøren langs veien velger å stenge store deler av året, fortsetter Laberget.

Han er ikke i tvil om årsaken til vinterstengingen.

- Toalettene er av en slik standard at de kan brukes hele året, men Statens vegvesen sparer penger på brøyting og vedlikehold. Det gjør de på bekostning av alle som ferdes på veien og yrkessjåførers arbeidsforhold, avslutter en oppgitt Laberget.

Vil ha flere døgnhvileplasser
Forbundsleder i YTF Jim Klungnes mener vinterstengingen av rasteplasser blir ekstra problematisk når utbyggingen av døgnhvileplasser lar vente på seg.

- Langs norske veier er det et stort behov for døgnhvileplasser der langtransportsjåfører kan ta sine pålagte pauser. Statens vegvesen har utarbeidet en plan for utbygging av døgnhvileplasser, der målet er at det skal være 90 slike i løpet av 2023. De ligger svært langt etter skjemaet, for å nå målet må det etableres 8-10 nye døgnhvileplasser hvert år framover. I 2018 fikk vi tre nye, uttaler Klungnes.

Vinterstengt toalett Kolomoen
Jan Arne Laberget
Forbundsleder Jim Klungnes
Vinterstengt toalett Bergerønningen
Vinterstengt toalett Bergerønningen 2

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.