Vinterferien: Reis lørdag eller søndag

Med stengte grenser og ypperlig skiføre i store deler av landet ser det ut til å bli stor trafikk under årets vinterferie. Bilistene oppfordres til å unngå avreise fredag.

– Vinterferietrafikken er vanskelig å forutsi i år, fordi pandemien påvirker folks reisemønster. Men som vanlig er det nok lurt å velge andre reisetidspunkter enn fredag ettermiddag, sier Nils Audun Karbø, avdelingsdirektør i Statens vegvesen Transport og samfunn.

Nå som mange er på hjemmekontor, har flere mulighet til å være på hytta hele uken.

Reis lørdag eller søndag

Med smart bilforsikring har Fremtind de siste fire årene registrert godt over 400 millioner kjørte kilometer.

– Våre kjøredata viser at de store trafikkmengdene på fredager starter allerede i 12-tiden og det roer seg ikke før etter klokken 19 på kvelden. Har du mulighet, reis lørdag eller søndag, oppfordrer skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

De siste tre årene har Fremtind registrert godt over 20.000 bilskader i tilknytning til vinterferien. Lørdager og søndager skiller seg tydelig ut med langt færre skader enn de øvrige ukedagene.

– Følg fartsgrensene, la mobilen ligge når du kjører og hold plassen i køen om du skulle havne i en. Og rygg inn når du parkerer, sier Nielsen.

Nils Audun Karbø oppfordrer alle til å sjekke trafikkmeldinger på www.vegvesen.no/trafikk før de legger ut på tur. Bilistene kan også sjekke trafikk- og føreforhold via Vegvesenets veikameraer.

Ikke stol blindt på ryggesensoren

Med mange biler på veiene blir det også mange biler på bensinstasjoner og parkeringsplasser. Stopper du for å fylle drivstoff eller lade el-bilen, er det greit å vite at topp tre på statistikken over bilrelaterte skader i vinterferien er ryggeskader, påkjørsler av biler som står parkert og påkjørsler bakfra. Disse står for om lag 70 prosent av alle skader på bil i vinterferien, ifølge Fremtind.

– Dette er skader som kunne vært unngått om vi var mer oppmerksomme. Følg godt med når du rygger eller parkerer, og ikke stol blindt på ryggesensorer. Sikkerhetsteknologien i nye biler er ment som hjelp og støtte, men bilens bevegelser er kun ditt ansvar som sjåfør, sier skadeforebyggeren.

Thereses huskeliste til vinterferieutfarten:

• Overhold fartsgrensene og kjør etter forholdene
  • Gjør deg ferdig med tasting før du kjører, og la mobilen ligge når du kjører
  • Ta deg tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut
  • Ikke stol blindt på alle funksjonene i bilen, som for eksempel autopilot og ryggekamera
  • Ta det pent ut av parkeringsplasser, veikryss og rundkjøringer, og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien

Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB