Vinnerne av P3 Gull 2019

Lørdag kveld ble vinnerne av P3 Gull 2019 kåret fra Malersalen på NRK Marienlyst i Oslo . Prisene som ble delt ut var i kategoriene Årets liveartist, Årets nykommer og Årets låt. EDM-musikeren Kygo stakk av med den prestisjetunge P3-prisen.

Foto: Simen Schulerud, NRK

P3-prisen ble utdelt av Christine Dancke.

Juryens begrunnelse:

"I en alder av 28 år har han satt Norge på verdenskartet og blitt en av landets fremste musikkeksporter; om ikke den største. Med sine mange hits og umiskjennelige stil, har han satt P3s lyttere, festivaler, radiostasjoner, Hollywood-filmer og musikkhjerter i fyr og flamme. Han er en artist i verdensklasse. Han er en pioneer og et forbilde. Og han er allerede en viktig del av den globale popmusikkens historie."

ÅRETS NYKOMMER

20 år gamle Isah fra Stavanger vant prisen som Årets Nykommer. Prisen ble delt ut av P3s Adelina Ibishi og Tete Lidbom. Vinneren av årets nykommer ble avgjort av en jury.

• SKAAR
  • Isah (vinner)
  • ISAK
  • Girl in red
  • Emma Steinbakken

ÅRETS LÅT

Isah og Dutty Dior med låta "HALLO" ble kåret til årets låt. Prisen ble delt ut av Serhat Yildirim, fra NRK-serien "18", og Frank Kjosås. Årets låt er stemt frem av publikum.

• Karpe- SAS Pussy
  • Arif - Hvem Er Hun
  • Isah/Dutty Dior - HALLO (vinner)
  • Sondre Justad - Fontena på Youngstorget
  • Sigrid - Don`t feel like crying

ÅRETS LIVEARTIST

Vinneren av årets liveartist 2019 er Karpe. Prisen ble delt ut av Markus Neby og Silje Nordnes fra P3morgen. Årets liveartist er nominert og stemt frem av publikum.

• Pasha
  • Brenn.
  • Karpe (vinner)
  • Sondre Justad
  • L.U:N.A

Foto: Simen Schulerud, NRK

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NO, NRK TV, NRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.