Ving først med å klimakompensere alle flyreiser

Vinggruppen i Norden er de første blant de største reisearrangørene til å klimakompensere for utslippene fra samtlige flyreiser. Fra og med 29. april klimakompenserer de for 1,5 millioner gjesters flyreiser. Kompenseringen gjelder både når gjestene reiser med Vings eget flyselskap, Thomas Cook Airlines Scandinavia, og med andre flyselskap gjennom Ving. Parallelt fortsetter arbeidet med å minske klimapåvirkningen i hele selskapet.

Vinggruppens eget flyselskep, Thomas Cook Airlines, er et av de mest klimaeffektive flyselskapene i verden, og arbeidet deres med å minske utslippene fortsetter.

Thomas Cook Northern Europe, også kalt Vinggruppen, jobber kontinuerlig med å minimere selskapets klimapåvirkning både hjemme, på feriedestinasjonene og på flyreisen. Nå tar de enda et viktig steg videre i dette arbeidet. Parallelt med arbeidet med å minimere klimapåvirkende utslipp, hvor deres eget flyselskap eksempelvis har minsket utslippene med 20 prosent de siste 15 årene, vil de nå klimakompensere for samtlige gjesters flyreiser. I tillegg kompenseres også alle tjenestereiser.

– Vi ønsker å gjøre det enkelt for gjestene våre å reise mer bærekraftig når de skal på ferie, og vi har derfor valgt å kompensere for flyreisene til samtlige gjester. Turismen skaper mye positivt, som arbeidsplasser og møter mellom kulturer, men bidrar også til utslipp av klimagasser. Vårt hovedfokus er selvsagt å fortsette å minske utslippene våre. I tillegg til det tar vi nå vi enda et viktig steg mot å bli et klimanøytralt selskap med å kompensere for de utslippene vi har i dag, sier Magnus Wikner, konsernsjef for Vinggruppen i Norden.

Påvirkning på klima, mennesker og samfunn
Vinggruppen klimakompenserer for alle flyreiser gjennom å investere i prosjekter som både reduserer samme mengde utslipp av klimagasser og samtidig bidrar til å skape rent vann, flere arbeidsplasser, bedre infrastruktur, fremme helse og generelt ha en positiv påvirkning på lokale samfunn. Programmet støtter blant annet prosjekter med fokus på mindre utslipp og tilgang til rent vann i Øst-Afrika og Gambia, vannkraftverk på Sri Lanka, vindkraft i Tyrkia og India og i tillegg større treplantingsprosjekter i Spania.

Vinggruppen samarbeider med Natural Capital Partners (NCP), som er en ledende aktør innen utslippsreduksjon. Samtlige prosjekter følger den globale standarden The Carbon NeutralProtocol, som ikke bare dekker CO2-utslipp, men samtlige utslipp av klimagasser. Prosjektene er sertifiserte og oppfyller FNs kriterier Clean DevelopmentMechanism (CDM) eller Gold Standard, en kvalitetsstandard laget av blant andre WWF og som støttes av mer enn 80 miljøorganisasjoner.

Pakkereisen – en mer bærekraftig måte å reise på
Å kompensere for de utslippene man forårsaker er et tillegg til Vings øvrige bærekraftarbeid. Thomas Cook Airlines er et av de mest klimaeffektive flyselskapene i verden, og arbeidet deres med å minske utslippene fortsetter. Utenom selve flyreisen jobber Ving med den globale bærekraftstandarden Travelife på sine egne konsepthotell, som Sunwing Family Resorts og Sunprime Hotels. Vingruppen har ansvar for og kontrollerer hele reisekjeden og har i over 60 år hatt et nært samarbeid med lokale partnere. Gjennom å optimere fly, hotell og transportbusser med så få tomme seter og rom som mulig, er pakkereiser til feriedestinasjoner som Kanariøyene og Mallorca effektive fra et klimaperspektiv.

Les mer her.

Om NCP
NCP, som blant annet samarbeider med H&M, SAS og selskaper som Microsoft, PwC og Sky, ble grunnlagt for 20 år siden. De var med på å starte bransjeorganisasjonen ICROA og utforme standarder for å kunne sette mål og i tillegg måle selskapenes utslipp. I 2002 ble The Carbon Neutral Protocol lansert. Denne oppdateres årlig og inneholder fem tydelige steg for at et selskap skal kunne være tydelige, målbare og transparente rundt sitt arbeid om å bli karbonnøytrale.

Magnus Wikner, konsernsjef for Vinggruppen i Norden.