Norsk Botanisk Forening

Villblomstenes dag 19. Juni: Nå eksploderer naturen i farger!

Sommerferien er rett rundt hjørnet og naturen eksploderer i farger og dufter. I år vil mange feriere i eget land, og mange vil benytte sommerferien på å oppdage den ville norske naturen. Men hvor mye kan egentlig Ola Nordmann om det han møter under årets fjelltur med familien? Søndag 19. juni feires «Villblomstenes dag» og Norsk Botanisk Forening inviterer alle til å bli bedre kjent med våre ville vakre vekster.

1 av 4 blomsterarter i Norge står på rødlista og er i fare for å forsvinne. 80% av blomsterengene har forsvunnet i løpet av de siste 100 årene.Naturen er i trøbbel, og FN roper varsku om tap av natur verden over. For å bremse denne negative utviklingen jobber Norsk Botanisk Forening med å øke kunnskapsnivået blant befolkningen om det fantastiske mangfoldet av villblomster som finnes i Norge. Et av tiltakene er det årlige fellesnordiske samarbeidsprosjektet «Villblomstenes dag», som i år går av stabelen søndag 19. juni.

-Man vil ikke bevare noe man ikke elsker, og man kan ikke elske noe man ikke kjenner.

På villblomstenes dag arrangeres det gratis blomstervandringer over store deler av landet, hvor de oppmøtte får lære om noen av de vanligste blomstene i området, og om hvor viktig de er for økosystemet og for samfunnet slik vi kjenner det.

-Jeg tror de fleste forbinder sommeren med blomstrede veikanter og plukking av markblomster. I en tid hvor vi står i fare for å miste drøye 25 % av alle blomsterarter er det ekstra viktig å oppleve magien før den forsvinner, forteller Jeanette Viken, Botaniker og daglig leder for Norsk Botanisk Forening.

-Noen planter skifter farge etter at de har hatt besøk av en pollinator, andre planter har mønster, eller til og med landingsstriper for å vise humler og bier veien inn i matfatet. Blomstenes hemmelige verden er utrolig og med disse blomstervandringene håper vi at flere får åpnet øynene sine for hvor utrolig vakker og intrikat den ville naturen er.

Om Norsk Botanisk Forening

Norsk Botanisk Forening
c/o Botanisk museum Sars' gate 1

Norsk Botanisk Forening er foreningen for planteinteresserte i Norge. Vi samler fagutdannete botanikere, amatørbotanikere og alle med interesse for ville planter. Vi arrangerer hvert år mange turer, samlinger og kurs om vill flora som er åpne for alle interesserte. Kjernevirksomheten til NBF er turer og kurs der vi tar med folk ut
i naturen, kartlegging, floravokteri og skjøtsel. NBF er en sentral aktør i kursing og kartlegging av ville plantearter, og vi har mage dyktige kursholdere. Arbeidet som legges ned i foreningen er basert på en enorm frivillig innsats fra våre medlemmer.

Følg pressemeldinger fra Norsk Botanisk Forening

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Botanisk Forening på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.