Vill og skeiv dans åpner Pride Square

Dansekunstneren Ulf Nilseng åpner Oslo Prides nye kulturarena med en saftig feiring av det levde skeive livet
Leder i Oslo Pride Inger Kristin Haugsevje og Ulf Nilseng. Foto: Rohan Sandemo Fernando / Oslo Pride

Feirer det levde skeive livet

Oslo Prides nye arena, Pride Square, er et initiativ for å gi større plass til skeive kulturuttrykk i festivalen. Fokuset ligger på skeiv scenekunst og musikk fra smalere sjangre. Det er kompani ULF som har fått æren av å åpne det kunstneriske programmet på Pride Square med forestillingen "Golden Shower". Leder Inger Kristin Haugsevje uttaler at dette var et helt bevisst valg:

– Nå som vi endelig kan gi skeiv scenekunst den plassen den fortjener er jeg veldig stolt av at Ulf Nilseng åpner. Han har vært i front med å ta skeive skeive perspektiver inn i dansekunsten, og har ikke vært redd for å få stempelet 'skeiv dansekunster' hengende ved seg. Ulf er kjent for et rytmisk og eksplisitt formspråk i en erfaren kropp.

"Golden Shower" inngår i trilogien "ULF goes Religious", hvor seksualitet og religion utforskes. Første del fokuserer på tilhørighet, behovet for samvær og den smertefulle lysten i møte mellom menn. I andre del har kompaniet tatt for seg kjærlighet gjennom en lek med tradisjoner, seremonier og moral i en relasjon. Tredje del reflekterer over stillhet, ensomhet og død i kontekst av den skeive kroppen. "Golden Shower" er trilogiens epilog og nachspiel, og samler trådene for ULF i en saftig feiring av det levde skeive livet.

– Forestillingen er veldig kommunikativ, vill og rar. Det blir humor, det blir kabaret, trampeorgel, ballonger, nakenhet og nonnekostyme. Men det blir også rom for refleksjon rundt nettopp det å være skeiv, forteller Ulf Nilseng.

Umiddelbart og universelt – for alle

Dansekunstner og styremedlem i Oslo Pride Magnus Myhr har jobbet tett med Haugsevje i utviklingen av Pride Square. Han tror dansekunst på programmet vil kunne gi en helt unik fellesskapfølelse blant publikum.

– Dans er intuitivt og umiddelbart. Det skjer der og da, og man deler øyeblikket med resten av publikum. På sitt beste kan dansekunst gi en kroppslig opplevelse som ikke trenger oversettelse eller fortolkning. Det skaper fellesskap på tvers av språk og andre barrierer.

Nilseng mener også at dans er et universelt språk, men legger til at den har en skeiv aksent:

– Sammenlignet med mange andre kunstformer har dansen alltid ligget i forkant og på siden av konformiteter. Det har også den skeive bevegelsen. I Norge har vi i dag ett "dansens hus", og 40 snakketeatre. Nettopp fordi dansen alltid har vært undergrunn har skeive alltid omfavnet den. Jeg er homofil - det er så kroppslig å være homo.

Enkelte tror at dans er en kunstform som krever mye forkunnskaper, men denne myten avkrefter Myhr:

– Man trenger ikke forstå dans teoretisk for å kunne nyte dans. Forestillingene på Pride Square er dessuten short and sweet, så dette er en unik mulighet til å utforske.

Tid og sted:

“Golden Shower” spilles i Pride Box på Pride Square (Youngstorget) lørdag 18. juni kl. 17:00 & 19

Fakta om Pride Square

Pride Square er vår nye todelte arena midt på Youngstorget. Arenaen åpner lørdag 18. juni og holder åpent til og med lørdag 25. juni.

Åpningstider:
Alle dager kl. 12:00 - 23:00
MiniPride kl. 12:00 - 17:00
Ungdomsområdet 17:00 - 23:00

Kultur og musikk
På den ene siden ønsker vi å vise fram mer av bredden innen profesjonell scenekunst og sjangermusikk. Musikken på kveldstid vil blant annet bli programmert av Riksscenen og Oslo World Music Festival. På dagtid presenterer vi profesjonell skeiv scenekunst i samarbeid med blant annet kompani ULF, Nationaltheatret, Dansens hus og Nordic Black Theatre.

Mini Pride hele Pride-uka
Det blir Mini Pride hele uka på Pride Square, med aktiviteter til besøkende, barnehager og AKS. Programmet gjøres i samarbeid med ulike kulturinstitusjoner og organisasjoner som retter seg inn mot barn.

Pride Square Ung: Alkoholfritt tilbud til de under 18 år
Det blir tilbud for ungdommer i den alkoholfrie sonen i Pride Square, med blant annet gamingtelt, dette tilbudet vil være på ettermiddagstid. Det vil fortsatt være ungdoms-område i Pride Park som vil åpnes mer opp, slik at det blir bedre integrert i helheten til resten av parken, og på kvelden åpnes det opp for alle som vil ha et rusfritt alternativ.

Bilder

Dansekunstner og styremedlem i Oslo Pride, Magnus Myhr. Foto: Siren Lauvdal
Fra forestillingen "Psalm for a Slut" på Dansens hus i 2021. Foto: Tale Hendnes
Fra forestillingen "Psalm for a Slut" på Dansens hus i 2021. Foto: Tale Hendnes
Kart over Pride Square. Grafikk: Trine Thingstad / Oslo Pride
Last ned bilde

Oslo Pride er Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den en er.

Hele festivalen planlegges og driftes av frivillige, med rundt 80 helårsfrivillige og 300 frivillige under selve festivalen. Festivalen er for alle som bryter med normene for kjønn og seksualitet.

Pride Parade - Lørdag 25. juni kl. 13:00
Pride Park - Onsdag 22- juni – lørdag 25. juni