VIL STYRKE KVINNERS ØKONOMISKE STILLING

I forbindelse med markeringen av kvinnedagen 8.mars understreker Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev viktigheten av å sikre kvinners rettigheter og forsterke tiltakene som sikrer kvinners økonomiske muligheter i landet.

Foto: VisitAlmaty

Det er presidentens talsmann Berik Uai som melder dette etter et ekspertmøte dere kvinners stilling i Kasakhstan ble drøftet 3. mars.

Tokayev sier: «Kvinners andel i små og mellomstore bedrifter i Kasakhstan har nå oversteget 43 prosent. På grunn av kvinners entreprenørskap får mer enn 1 million innbyggere faste jobber. Landets fremgang avhenger av at vi sikrer kvinners rettigheter, og at vi skaper betingelser som gjør det mulig å forløse det potensial dette har for landet», sa han.

I løpet av de 30 årene Kasakhstan har vært en uavhengig nasjon, har landet oppnådd viktige resultater innen likestilling. Kasakhstan er nå rangert som nr. 51 på FNs likestillingsindeks i 2019.

Tokayev sa at «å støtte mor og barn, samt styrke familier og familietradisjoner er langsiktige prioriteringene i Kasakhstans sosialpolitikk.» Han fortsatte:  «Kvinner i Kasakhstan engasjerer seg stadig mer i det sosiale og politiske livet, de er representert i offentlig forvaltning og deltar i landets beslutningsprosesser. Det er en positiv trend. I fjor ble det innført kjønnskvotering for partier som ønsker å delta i valg i landet.»

På møtet som diskuterte kvinners stilling minnet president Tokayev om at kvinner besitter viktige posisjoner overalt i Kasakhstan og innehar jobber som leger, lærere og sosialarbeidere. Han minnet om at det var kvinnene som sto i frontlinjen i de mest utfordrende periodene under pandemien det siste året.

Foto: VisitAlmaty