Vil spare tonnevis av C02-utslipp og avfall ved å reparere flere mobiler og PCer

Hvert år blir flere titalls tusen mobiltelefoner og PCer ødelagt og knust. Ved å reparere mer forbrukerelektronikk fremfor å erstatte med nytt kan miljøavtrykket reduseres betraktelig.

På sikt kan Fremtind redusere klimaavtrykket med hele 4000 tonn C02 og 5500 tonn avfall ved å reparere mer forbrukerelektronikk.

I dagens episode av "Sløsesjokket" tar NRK for seg bruk og kast av elektronikk. Ingen kaster så mye forbrukerelektronikk som nordmenn.

Forsikringsselskapet Fremtind, som allerede har mål om å reparere 80 prosent av alle mobilskader, skal reparere flere PCer.

– Hver eneste skade representerer miljøskadelige utslipp og sløsing med ressurser. Det viktigste vi gjør er å forebygge skader, men når skaden først har skjedd må vi håndtere dem på en mer miljøvennlig måte, sier leder for bærekraft Hanne Iversen Rye i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Forsikringsselskapet får årlig meldt inn nær 5000 skadede PCer. Ved å inngå avtaler med selskaper som tilbyr reparasjonstjenester er det mulig å reparere litt over halvparten av disse. For hver PC som repareres fremfor å bli erstattet med ny, reduseres miljøavtrykket med gjennomsnittlig 960 kg avfall og 168 kg C02 per PC.

– Det er et veldig ambisiøst mål, men om vi klarer å reparere 3000 PCer i året vil vi oppnå en reduksjon på hele 2880 tonn avfall og over 500 tonn CO2 per år, sier Iversen Rye.

I tillegg til skader på PCer håndterer Fremtind hvert år rundt 50 000 skader på mobil og nettbrett.

4000 tonn C02 og 5500 tonn avfall mindre hvert år

Sammen med målet om å reparere flere mobiltelefoner, kan Fremtind på sikt redusere klimaavtrykket med hele 4000 tonn C02 og 5500 tonn avfall ved å reparere mer forbrukerelektronikk.

Selskapet erstatter skader for mer enn 7 milliarder kroner i året.

– Når vi nå dreier erstatningene mot å reparere mer fremfor alltid å kjøpe nytt, kan vi være en betydelig bidragsyter i utviklingen av markedet for reparasjonstjenester, sier Iversen Rye.

Målet er å gjøre det enklere, raskere og billigere å reparere.

– Og så må vi fortelle kundene våre hvor viktig der er å reparere. Om alle reparerer mer, fremfor å alltid kjøpe nytt, også utenfor forsikringsoppgjøret, kan vi virkelig få ned klimaavtrykket og bidra til en mer sirkulær økonomi, sier Iversen Rye.

Hanne Iversen Rye, leder for bærekraft i Fremtind.