ACCIONA

VIL SIKRE TILGANG TIL REN ENERGI I UNDERPRIVILEGERTE OMRÅDER

Davos: José Manuel Entrecanales, administrerende direktør og styreleder i ACCIONA, snakket om behovet for bærekraftige og skalerbare forretningsmodeller, som vil bidra til å sikre tilgang til ren energi i vanskeligstilte og underprivilegerte samfunn i verden.

Under World Economic Forum i Davos deltok ACCIONAs styreleder og administrerende direktør i en rundebordsdiskusjon om ren energi i upriviligerte områder sammen med Filippo Grandi, FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), og Vincent Biruta, Rwandas utenriksminister, blant andre.

Paneldeltakerne diskuterte hvordan investeringer i energi-infrastruktur er en viktig del av å gi tilgang til ren elektrisitet i disse områdene, samtidig som det bidrar til å redusere miljøbelastningen av flyktningleire og steder med svært høye fattigdomsrater.

"En filantropisk tilnærming er nødvendig, men den kan bare løse så mye", påpekte Entrecanales. “For å takle denne utfordringen fullt ut, må en forretningsmodell utvikles, og den må være bærekraftig i seg selv. Da vil den også kunne vokse naturlig”. José Manuel Entrecanales refererte til acciona.org. ACCIONAs internasjonale stiftelse som leverer ren energi og vanntjenester i avsidesliggende områder i Peru, Mexico og Panama, og deltar i flyktningprogrammer i blant annet Etiopia.

"I Latin-Amerika har vi klart å lage en grunnleggende forretningsmodell. Vi startet disse prosjektene med en filantropisk tilnærming, men vi klarte å gjøre dem om til sosiale virksomheter som viste seg å bli selvfinansierende. Rundt en milliard mennesker mangler i dag tilgang på energi. Vi må jobbe med å utvikle effektive og skalerbare modeller for å bekjempe dette," konkluderte Entrecanales.

Om ACCIONA

ACCIONA er en ledende leverandør av bærekraftige infrastrukturløsninger og fornybare energiprosjekter over hele verden. Tjenestetilbudet omfatter hele verdikjeden, fra design og utbygging til drift og vedlikehold. Selskapet har over 37 000 ansatte i mer enn 40 land, og har forpliktet seg til å bidra til økonomisk og sosial utvikling i de samfunnene selskapet arbeider. ACCIONA har som mål å være ledende i overgangen til en lavkarbonøkonomi gjennom å jobbe etter kriterier for kvalitet og innovasjonsprosesser, og på den måten oppnå effektiv ressursbruk og miljøhensyn i alle sine prosjekter.

I Norge er ACCIONA tilstede gjennom sin infrastrukturdivisjon. Som en del av et Joint Venture med det italienske entreprenørselskapet Ghella, ble ACCIONA i 2015 tildelt hoveddelen av tunnelarbeidet på Follobanen, det største samferdselsprosjektet i Norge. Høsten 2018 signerte Nye Veier kontrakt med Acciona om byggingen av E6 Ranheim–Værnes. Byggestart 2020.

Følg pressemeldinger fra ACCIONA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ACCIONA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ACCIONA