Fremtind

Vil reparere bort 3500 tonn C02 hvert år

Del
Fremtind håndterer hvert år rundt 50 000 skader på mobil og nettbrett. Ved å reparere i stedet for å erstatte med nye, vil klimaavtrykket reduseres betraktelig.
Det er estimert at hver eneste nordmann vil kjøpe over 40 mobiler i løpet av livet.
Det er estimert at hver eneste nordmann vil kjøpe over 40 mobiler i løpet av livet.

– Hver eneste skade representerer sløsing med ressurser og miljøutslipp. Det viktigste vi gjør er å forebygge skader, men når skaden først har skjedd må vi håndtere dem på en mer miljøvennlig måte, sier leder for bærekraft Hanne Iversen Rye i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

I Norge selges det om lag 1,7 millioner mobiltelefoner i året*. Det er estimert at hver eneste nordmann vil kjøpe over 40 mobiler** i løpet av livet. Fremtind antar at de til enhver tid forsikrer over 2 millioner mobiltelefoner, og mobilskader er utvilsomt den hyppigste skaden selskapets kunder melder inn.  

– Vårt mål er å reparere 80 prosent av alle mobilskadene, om lag 40 000 hvert år. Klarer vi det, vil vi redusere klimaavtrykket med 3500 tonn C02 hvert år. Det tilsvarer 40 000 flyturer fra Oslo til Bergen, sier Rye.

Beregninger tilsier at produksjon av én smarttelefon medfører et utslipp på 110 kg C02. Om selskapet erstatter samtlige skadesaker med 40 000 nye telefoner, vil det medføre et C02 -utslipp på over 4400 tonn. Ved å reparere reduseres utslippet med 88 kg C0per telefon.


Må gjøre det enklere å reparere


For å utnytte potensialet i det å reparere fremfor å kjøpe nytt, er det flere utfordringer som må løses.

– For det første er det mange varer og produkter som ikke er laget for å leve lenge. Mange ting er heller ikke laget for å bli reparert. I tillegg er det ofte mer tidkrevende og til med dyrere å reparere enn å kjøpe nytt. Da er det ikke rart mange velger det siste, sier Rye.

Mange kunder synes det er bra at de kan få reparert mobilen når de har fått en skade. Men mange forventer fortsatt at de får en splitter ny mobil i erstatning.

– Gjennom innkjøp av tjenester knyttet til skadeoppgjør kan vi gjøre det enklere, raskere og billigere å reparere. Og så må vi fortelle kundene våre hvor bra det er for samfunnet å reparere, først da kan vi virkelig bidra til å få ned klimaavtrykket, sier Rye.


Statlig tilrettelegging for sirkulærøkonomien


Mer reparasjoner er et viktig bidrag i utviklingen av en sirkulær økonomi.

Tidligere i oktober inviterte konsernsjef i Fremtind, Turid Grotmoll, finansminister Jan Tore Sanner til en diskusjon med Skift-nettverket om hvordan det kan tilrettelegges for en mer velfungerende sirkulær økonomi. Grotmoll dro paralleller til de statlige insentivene for å øke elbilandelen i Norge. 

– Slike insentiver endrer atferd om de er store og gode nok. Gjennom Skift ønsker vi og flere andre selskaper å diskutere med myndighetene om det er mulig å «gjenbruke» virkemidlene i elbilsatsningen for å legge til rette for å reparere mer, sa Grotmoll.

Finansminister Jan Tore Sanner møtte flere ledere fra finansbransjen. Se innslaget her.

* http://medienorge.uib.no/statistikk/medium/ikt/405

**https://www.framtiden.no/201710267219/aktuelt/forbruk/sa-mye-klar-mobler-og-elektronikk-kjoper-du-i-lopet-av-livet.html

Kontakter

Bilder

Det er estimert at hver eneste nordmann vil kjøpe over 40 mobiler i løpet av livet.
Det er estimert at hver eneste nordmann vil kjøpe over 40 mobiler i løpet av livet.
Last ned bilde
Fremtinds mål er å reparere 80 prosent av alle mobilskadene – om lag 40 000 hvert år.
Fremtinds mål er å reparere 80 prosent av alle mobilskadene – om lag 40 000 hvert år.
Last ned bilde
Hanne Iversen Rye, leder for bærekraft i Fremtind.
Hanne Iversen Rye, leder for bærekraft i Fremtind.
Last ned bilde
Fremtinds mål er å reparere 80 prosent av alle mobilskadene – om lag 40 000 hvert år.
Fremtinds mål er å reparere 80 prosent av alle mobilskadene – om lag 40 000 hvert år.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye