Vil redusere laksens klimaavtrykk med norsk fôr

Minst tre fjerdedeler av laksens klimaavtrykk er knyttet til fôret. Det meste av det laksen spiser i dag blir importert. Ved å satse på produksjon av norske fôrråvarer kan klimautslippene i havbrukssektoren reduseres betraktelig.
Bellonas Joakim Hauge overrekker huskeliste med 130 tiltak til fiskeri-og havminister Bjørnar Skjæran.

–Dette handler om tusenvis av nye arbeidsplasser og sikrer grønn næringsutvikling knyttet til vår nest største eksportnæring, sa Joakim Hauge, leder i Bellonas bioprogram og prosjektleder for Råvareløftet, da han overrakte Råvareløftet til fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran på Gamle Logen i Oslo.

Råvareløftet, en rapport utarbeidet av Bellona i samarbeid med Sjømat Norge, Aker BioMarine, Biomar, Cargill, Mowi, Nordnes, Ocean GeoLoop, Pelagia Hordafor, Skretting og Zooca, viser at produksjon av norske bærekraftige råvarer til havbruksnæringen kan mangedobles i løpet av få år.

Gigantisk klimagevinst

–I dag er kun åtte prosent av fôret til laksen norskprodusert, resten er importert. I Råvareløftet viser vi at andelen norske fôrråvarer kan økes til 42 prosent i 2030 og 64 prosent i 2040. Dette vil både gi en gigantisk klimagevinst, samtidig som det vil framtidssikre en av våre største næringer og ikke minst skape tusenvis av nye arbeidsplasser, sa Hauge.

Fiskeri-og havminister Skjæran fikk overrakt rapporten samt en huskeliste med 130 forslag til tiltak som Bellona mener må settes i gang for å få til det som kan bli et norsk, grønt industrieventyr.

–Dette er skikkelig spennende. Takk for rapporten, den vil bli lest. Satsing på bærekraftig fôr er viktig for regjeringen og et sentralt element i grønt industriløft. Råvareløftet er et viktig bidrag i arbeidet med å skape et nytt industrieventyr for en av våre viktigste næringer, ikke bare langs kysten, men i hele landet. Og jeg blir optimistisk og glad over at rapporten mener at potensialet i fôrnæringen er større enn antatt, sa ministeren.

Skjæran berømmet også samarbeidet mellom miljøstiftelsen og industriaktører, og la til at vi er nødt til å se flere slike samarbeid i tiden framover.

–Det er fint å se at de ulike aktørene har samarbeidet om dette. Samarbeid er også et nøkkelord i det arbeidet regjeringen nå har satt i gang, hvor fem ulike departementer nå skal se nærmere på fôrnæringen, så det vil få høy prioritet framover, sa Skjæran.

Joakim Hauge poengterete at forskningsmiljøer og råvareprodusenter vil være avhengige av støtteordninger for å skalere opp produksjonen.

–La oss komme i gang. Sammen skal vi bidra til å akselerere produksjon av nye norske råvarer. Kandidatene er mange; fra alger, krill, raudåte, insekter, bakterier og sopp til biprodukter fra animalsk og vegetabilsk produksjon, sa Joakim Hauge.

Last ned rapporten her.

Joakim Hauge, Bellona, prosjektleder Råvareløftet

Fiskeri-og havminister Bjørnar Skjæran og Bellonas Joakim Hauge testet tunikatburgere. Tunikater er en av kandidatene til nytt norsk laksefôr.
Administerende direktør i Sjømat Norge, Geir Ove Ystmark, fiskeri-og havminister Bjørnar Skjæran og Bellonas Joakim Hauge testet tunikatburgere.

Miljøstiftelsen Bellona er en uavhengig, ideell stiftelse som arbeider med å løse verdens klima- og miljøproblemer. Bellonas tilnærming er teknologioptimistisk og basert på systemtenkning, med mål om å utvikle og fremme løsninger for politikere, offentlig forvaltning og næringsliv. Stiftelsen ble grunnlagt i 1986 og har i dag ca. 60 medarbeidere – deriblant ingeniører, statsvitere, økonomer, biologer, jurister og journalister – fordelt på våre kontorer i Oslo, Brussel, Vilnius og Berlin.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Miljøstiftelsen Bellona på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Samarbeid skal gjøre ørken til blå skog17.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding

I det stille har en av Europas største naturkriser utspilt seg utenfor Norges kyst. Havbunnen langs kysten har gått fra frodig tareskog til kråkebolleørken. Nå lanserer næringsliv, frivillige og miljøvernere samarbeidsplattformen NoMaRe for å gjøre Norges ukjente ørken om til blå skog. – Sammen ønsker vi å legge til rette for en storstilt restaurering av norsk tareskog, sier lederen i Bellonas bioprogram, Joakim Hauge.