Vil redusere laksens klimaavtrykk med norsk fôr

Minst tre fjerdedeler av laksens klimaavtrykk er knyttet til fôret. Det meste av det laksen spiser i dag blir importert. Ved å satse på produksjon av norske fôrråvarer kan klimautslippene i havbrukssektoren reduseres betraktelig. Det er bakgrunnen for opprettelsen av samarbeidsplattformen Råvareløftet.

Råvareløftet er et samarbeid mellom Bellona, Sjømat Norge, Aker Biomarine, Biomar, Cargill, Hordafor, Mowi, Skretting og Zocca.

–Sammen skal vi bidra til å akselerere produksjon av nye norske fôrråvarer. Kandidatene er mange; fra alger, krill, raudåte og insekter til produkter fra bakterier og sopp og kanskje gress, til biprodukter fra animalsk og vegetabilsk produksjon, sier Joakim Hauge, leder i Miljøstiftelsen Bellonas bioprogram.

Under Arendalsuka lanserer Råvareløftet et magasin som presenterer en rekke eksempler på satsinger som kutter klimautslipp i havbrukssektoren.

–Dette er en presentasjon av nyetableringer som skaper nye arbeidsplasser og sikrer grønn næringsutvikling knyttet til en av våre største eksportnæringer. I magasinet Råvareløftet dokumenterer vi at kunnskapsgrunnlaget er i en rivende utvikling, entusiasmen er smittende og en rekke industrielle aktører er klare til å satse, forteller Hauge.

Det haster at politikerne kommer på banen med en satsing på økt forskning og innovasjon.

–Råvareløftet kan ikke løse hele fôrspørsmålet alene. Derfor inviterer vi med oss næringsliv, politikere, embetsverk, forskere og alle som er opptatt av miljø og bærekraft til å være med å løfte. Til politikerne som nå er i full gang med valgkampen, så har vi et felles ønske: La oss komme i gang. La regjeringserklæringen som kommer denne høsten inneholde tre konkrete forpliktelser: Det må opprettes et statssekretærutvalg for å sikre en koordinert innsats for å tilpasse lovverk og reguleringer, økning i FoU-aktiviteter og stimulering av entreprenørskap og forretningsutvikling. Det må tilføres betydelige dedikerte forskningsmidler for å kartlegge nye råvarer, og vurdere potensiale for skalering og bærekraftgevinster av disse. Og så ber vi om at det opprettes et eget program hos Innovasjon Norge, med finansielle ressurser til å støtte opp om nye satsinger på nye norske fôrråvarer, Forvaltes disse mulighetene riktig, befinner vi oss i startfasen til et nytt, norsk industrieventyr med et stort potensiale for globale klimakutt, mener Hauge

Joakim Hauge, leder av Miljøstiftelsen Bellonas bioprogram. Tel:40856190

Bellonas visjon blir virkelighet i Arendal!15.8.2021 21:24:02 CEST | Pressemelding

Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over nyheten om at Morrow Batteries, som han og Bellona var med på å starte opp, har hentet inn 230 millioner kroner til den gigantiske batterifabrikken i Arendal. Et år etter oppstart er selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Både statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre roser storsatsingen. –Bellona er opptatt av å ikke bare snakke om problemer – men finne løsninger. Emisjonen i Morrow Batteries er det ferskeste eksempelet på at vi lykkes med dette, sier Frederic Hauge.

–Det er nå det gjelder!9.8.2021 15:24:43 CEST | Pressemelding

– Budskapet i FNs klimarapport kan ikke misforstås; konsekvensene av klimaendringer kommer sterkere, kraftigere og raskere enn vi før vi har trodd. Endringene vil bli mer inngripende og i mange tilfeller irreversible. Politikerne kan ikke ignorere advarslene lenger, vi trenger modige ledere som kan fortelle oss det vi må høre, skape oppslutning om endringene vi trenger, og iverksette sterke og raske tiltak. Det er nå det gjelder, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Bellona-aksjon fører til hastemøte5.8.2021 22:10:05 CEST | Pressemelding

Bellona aksjonerte torsdag 5. august mot to offshore-skip som har ligget i opplag ved Bru Kai på Rennesøy ved Stavanger siden 2016. Aksjonen ble utført ved å inspisere skrog under vann ved hjelp av ROV, i tillegg til inspeksjon ombord på de to båtene MS Sea Safety og MS Sea Pilot. Som er resultat av aksjonen har Stavanger kommune sammen med Bellona hasteinnkalt Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til et møte fredag 6.august, klokka 13.00 i Stavanger. På dette møtet vil resultatene av inspeksjonene bli presentert, og videre håndtering diskutert.