Vil redusere konfliktnivået ved bolighandel
– Et boligkjøp er en viktig og stor hendelse i livet til mange, og her tas valg knyttet til både lån og forsikring. Derfor er boligeierskifte en viktig hendelse også for oss som forsikringsselskap og for våre eierbanker, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
I 2021 er det ventet en ny avhendingslov. Fremtinds boligselgerforsikring lanseres senest når endringene i avhendingsloven trer i kraft, som forventes tidligst januar 2021. Lovendringen skal gjøre bolighandelen tryggere for alle parter og redusere konfliktnivået i etterkant av handelen.
Forbrukerrådets rapport fra 2017 om eierskifte- og boligkjøperforsikring konkluderer med at antallet klager knyttet til forsikringene er høyt, og at konfliktnivået er økende ved at stadig flere saker går til Finansklagenemda.
– Som ny leverandør i markedet, med solid erfaring på skadeoppgjør, har vi mulighet til å lage en boligselgerforsikring som tar like stort hensyn til både boligkjøper og boligselger. Vi skal sørge for en enkel og rettferdig oppgjørsprosess for boligkjøperne, og ikke minst blir en god og uavhengig tilstandsrapport viktig. Får vi til alt dette, så blir det vårt bidrag til å redusere konfliktnivået ved boligskiftet på sikt, sier Grotmoll.
Store endringer i markedet
I den nye avhendingsloven vil boligselgere bli gitt større ansvar, og det blir stilt strengere krav til den som skal utarbeide tilstandsrapporten og innholdet i denne. I tillegg varslet Protector, allerede høsten 2018, at de vil slutte å selge boligselgerforsikring når den nye loven trår i kraft. Med dette endres forsikringsmarkedet for eierskifte.
– Vi forsikrer over en million norske hjem, og med de endringene vi ser i markedet er det naturlig at vi sammen med våre eierbanker, og EiendomsMegler 1 og DNB Eiendom, utvikler vår egen boligselgerforsikring. Vi driver med forsikring i bank og vil nå kunne tilby alt kundene våre trenger på ett og samme sted, sier Grotmoll.
Fremtind regner med å ta om lag 40 prosent av markedet for boligselgerforsikring.
Anbudskonkurranse på taksttjenester
En fersk rapport fra OsloMet forteller at en av fem er misfornøyd med kjøp av brukt bolig. Rapporten peker på at en god tilstandsrapport vil dempe konfliktnivået.
For å tilby forsikringen er det behov for en uavhengig tilstandsrapport som belyser hvilken risiko Fremtind tar ved å forsikre den aktuelle eiendommen. En god kravstilling av denne rapporten vil medføre færre konflikter, fordi det vil være tydelig for både boligselger og boligkjøper hva den faktiske tilstanden er og gi et kostnadsestimat knyttet til nødvendige utbedringer.
– Om ikke lengegår vi ut i markedet med en anbudskonkurranse på taksttjenester for boligtilstand og skadetakst. Vi vil trenge taksttjenester i hele landet, fra Nordkapp til Lindesnes, sier Grotmoll.
Behovet antas å være på rundt 40.000 tilstandsrapporter og 2500 skaderapporter årlig.
– Takstbransjens uavhengighet er meget viktig å opprettholde, og vi er opptatt av å stille riktige og like krav til både utførelse av selve tjenesten og innhold i tilstandsrapporten, sier Grotmoll.
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noKristin VetleseterKommunikasjonsdirektør Fremtind
Tel:934 80 648kristin.vetleseter@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
Dekkskift: Elbiler må vrakes etter feil håndtering av jekken9.4.2024 12:02:22 CEST | Pressemelding
Elbileiere som skifter dekk selv, bør være ekstra forsiktige. Feil bruk av jekken kan forårsake store skader på batteripakken.
Mange kjører elsparkesykkel ulovlig3.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Anslag fra forsikringsbransjen viser at kun et fåtall har forsikret sin elsparkesykkel. Det kan gi alvorlige konsekvenser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom