Vil øke norsk jordbærproduksjon med 50 prosent
Norsk jordbærproduksjon og -salg skal øke betydelig. Det har NorgesGruppen nylig gått sammen med Gartnerhallen og BAMA om. Målet er 50 prosent vekst innen 2025.

I fellesskap etableres en prosjektgruppe som skal vurdere en rekke tiltak for å øke både produksjon og salg av norsk jordbær.
- Vi ønsker å få norsk jordbær tilbake i verdensklasse – og vi vil øke salget med 50 prosent! sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen. Forbedringspotensialet er stort, og vi gleder oss til å jobbe sammen med Gartnerhallen og BAMA for å gjøre et skikkelig løft som vil merkes for kundene, og gi bedre rammevilkår for produsentene, legger Hollevik til.
Stort potensial
Norsk jordbærproduksjon har gått litt feil vei de siste årene. Kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget har gått ned. I tillegg har det blitt færre jordbærprodusenter. Dette ønsker NorgesGruppen å gjøre noe med. Målet er å finne igjen den «norske smaken» som gjorde norske jordbær til jordbær i verdensklasse.
Erstatte import
Initiativet vil øke norsk jordbærproduksjon betydelig, og gi produsentene forutsigbarhet. Målet er at norsk jordbær blir tilgjengelig over en større del av året. For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning må produksjonen betydelig opp i høysesong, samtidig som at produksjonen må starte tidligere enn i dag. NorgesGruppen mener at mai og juni er to måneder med mulighet til å erstatte import.
Produsentene trenger gode rammevilkår
Prosjektgruppen vil se på mange ulike tiltak. Produsentene trenger rammevilkår som gjør at de kan og vil satse fremover, det er store muligheter i ny teknologi og i å øke produksjonen både tidlig i sesong og i høysesong.
Kontakter
Ingrid Solberg GundersenKommunikasjonssjef Konserninformasjon
Tel:+47 975 14 495ingrid.gundersen@norgesgruppen.noBilder
Lenker
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
Marianne Ødegaard Ribe slutter i NorgesGruppen Servicehandel AS27.6.2022 15:01:09 CEST | Pressemelding
Etter 15 år i NorgesGruppen har administrerende direktør for NorgesGruppen Servicehandel AS, Marianne Ødegaard Ribe, takket ja til en ekstern topplederstilling.
MatBørsen AS kaller tilbake MENY Tzatziki 200g, Italiensk salat 200g, Krepsesalat 200g, Hvalersalat 200g24.6.2022 18:10:27 CEST | Pressemelding
Det er påvist listeria i produktene. Listeriabakterier gir risiko for alvorlig sykdom hos gravide og personer med nedsatt immunforsvar (eldre og personer med underliggende sykdommer). Gjelder kun én produksjonsdato.
Feilpakket Fullkornbaguette fra Bakehuset AS i Vestland fylke25.5.2022 13:22:25 CEST | Pressemelding
Fullkornbaguetter fra Bakehuset AS i Vestlandet fylke er i dag 25./5 pakket med feil etikett. De er merket med «Frøbaguette», og på disse etikettene er det ikke deklarert melk eller sesam.
Dobbelt så lang sesong for norsk jordbær15.5.2022 06:56:58 CEST | Pressemelding
Jordbærsesongen blir dobbelt så lang etter nye initiativ og samarbeid mellom produsenter og handel. Allerede inneværende år er planen å produsere 40 prosent mer norsk jordbær enn året før. Det gir et tilbud av norsk jordbær til forbrukerne rekordlenge.
Premiere for Gigaboks!26.4.2022 15:44:29 CEST | Pressemelding
27. april kl. 10 åpner den første filialen av NorgesGruppens nye storhandelskonsept Gigaboks.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom