NorgesGruppen

Vil øke norsk jordbærproduksjon med 50 prosent

Del

Norsk jordbærproduksjon og -salg skal øke betydelig. Det har NorgesGruppen nylig gått sammen med Gartnerhallen og BAMA om. Målet er 50 prosent vekst innen 2025.

I fellesskap etableres en prosjektgruppe som skal vurdere en rekke tiltak for å øke både produksjon og salg av norsk jordbær. 

- Vi ønsker å få norsk jordbær tilbake i verdensklasse – og vi vil øke salget med 50 prosent! sier konsernsjef Runar Hollevik i NorgesGruppen. Forbedringspotensialet er stort, og vi gleder oss til å jobbe sammen med Gartnerhallen og BAMA for å gjøre et skikkelig løft som vil merkes for kundene, og gi bedre rammevilkår for produsentene, legger Hollevik til.

Stort potensial
Norsk jordbærproduksjon har gått litt feil vei de siste årene. Kvaliteten, tilgjengeligheten og utvalget har gått ned. I tillegg har det blitt færre jordbærprodusenter. Dette ønsker NorgesGruppen å gjøre noe med. Målet er å finne igjen den «norske smaken» som gjorde norske jordbær til jordbær i verdensklasse.

Erstatte import
Initiativet vil øke norsk jordbærproduksjon betydelig, og gi produsentene forutsigbarhet. Målet er at norsk jordbær blir tilgjengelig over en større del av året. For å nå ønsket målsetting om 50 prosent økning må produksjonen betydelig opp i høysesong, samtidig som at produksjonen må starte tidligere enn i dag. NorgesGruppen mener at mai og juni er to måneder med mulighet til å erstatte import. 

Produsentene trenger gode rammevilkår
Prosjektgruppen vil se på mange ulike tiltak. Produsentene trenger rammevilkår som gjør at de kan og vil satse fremover, det er store muligheter i ny teknologi og i å øke produksjonen både tidlig i sesong og i høysesong.

Kontakter

Bilder

Lenker

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Drammensveien 144
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom