Vil etablere Nordens ledende betalings- og identifiseringsaktør

(Oslo, 17.11.17) Bankene i Norge har inngått intensjonsavtale om å videreutvikle verdens mest kundevennlige og effektive betalings- og identifiseringsløsninger. Gjennom å slå sammen Vipps, BankAxept og BankID Norge er målet å skape enda bedre kundeopplevelser og stå sterkere i konkurransen mot de globale teknologigigantene.

For nærmere informasjon inviteres det til pressekonferanse i

Eika Gruppens lokaler i Parkveien 61 i Oslo kl. 10.00.

Her vil dere møte representanter fra de største eierne, samt daglig ledere i Vipps, BankAxept og BankID.

Kontaktpersoner:

Sigurd Ulven, Informasjonsdirektør i Eika Gruppen, tlf 907 21 898

Fakta:

Vipps er i løpet av to år blitt Norges mest populære betalingsapp med ca. 2,7 millioner brukere, omlagt 50 000 brukersteder, og en merkevarekjennskap på 100% i den norske befolkningen. I dag kan du bruke Vipps til betaling til vennebetaling, på nett, fakturabetaling, i Butikk og med Vippsnummer for bedrifter. Selskapet eies av 106 norske banker og har 110 banker som distribusjonspartnere. Selskapet ble etablert 1.oktober, er 40 medarbeidere og er lokalisert i Bjørvika.

BankAxept er det nasjonale betalingssystemet i Norge. Åtte av ti kortbetalinger i butikk utføres med et BankAxept-kort og i fjor ble det gjennomført mer enn 1,6 mrd transaksjoner. Bankene har utstedt mer enn 8 millioner bankkort med BankAxept, og kortene kan brukes hos mer enn 100.000 brukersteder i hele Norge. BankAxept utvikler nye betalingsløsninger og lanserte tidligere i år kontaktløs betaling. Omsetning i år på ca. 300 millioner kroner og selskapet har 50 ansatte. Eies av bankene i Norge.

Bank ID Norge brukes av alle landets banker, offentlige digitale tjenester og stadig flere virksomheter innenfor en rekke bransjer. I dag har 3,7 millioner nordmenn BankID, og over 1 million har også BankID på mobil. Omsetning i år på ca. 130 millioner kroner og med 18 ansatte. Eies av bankene i Norge.

Oslo, Friday 17th of November 2017

Will establish the Nordic region’s leading payment and identification player

Banks in Norway have entered an agreement of intent to further develop the world’s most customer-friendly and efficient payment- and identification solutions. Through combining Vipps, BankAxept and BankID Norge the objective is to create even better customer experiences and to stand stronger in the competition against the global technology giants.

A press conference will be arranged at 10.00 CET, at the premises of Eika Gruppen, Parkveien 61 in Oslo, where further information will be provided. Here representatives from the largest owners as well as the CEOs of Vipps, BankAxept and BankID Norge will be present.

Contact persons:

Sigurd Ulven, Head of Communications at Eika Gruppen, phone +47 907 21 898

Facts and figures:

Vipps has, over the course of two years, become Norway's most popular mobile payment app with around 2.7 million users, 50,000 business customers, and 100% brand awareness in Norway. You can use Vipps to make payments to your friends, on the net, for bills, in store and to businesses (through the use of Vippsnummer). Vipps is owned by 106 Norwegian banks and has distribution partnerships with 110 banks. The company was established on the 1st of October, has 40 employees, and has its offices in Bjørvika.

BankAxept is the national payment scheme in Norway. Eight out of ten card payments in stores are completed using BankAxept cards and last year more than 1.6 billion transactions were completed. Banks have issued more than 8 million debit cards based on BankAxept, and the cards can be used at more than 100,000 locations throughout Norway. BankAxept is developing new payment solutions and launched contactless payments earlier this year. Annual revenues of approximately 300 million kroner and the company has 50 employees. BankAxept is owned by banks in Norway.

BankID Norway is used by all banks in the country, by public digital services and by an increasing number of businesses across several sectors. Today 3.7 million Norwegians have BankID, and more than 1 million also have BankID for smartphones. Turnover this year of about NOK 130 million, and a staff of 18. Owned by the banks in Norway.

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er spredt over store deler av landet og bidrar til økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringsliv i sine markedsområder. Samarbeidet i alliansen sørger for stordriftsfordeler for lokalbankene som nyter høy tilfredshet blant sine kunder.

Eika Gruppen er eid av bankene. Eika Gruppens visjon er å styrke lokalbanken gjennom å sikre sterke, omsorgsfulle lokalbanker som kan være en drivkraft for vekst og utvikling for kunder og lokalsamfunn. Eika Gruppen kjernevirksomhet er å sikre lokalbankene moderne og effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser, inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur. Les mer på eika.no