Viktigere enn noen gang å forebygge skader

Halvparten av norske huseiere vet ikke at de har ansvar for å vedlikeholde boligen sin. Med et våtere klima kan det fort bli dyrt. – En skade på huset er det siste vi trenger når økonomien er stram.
Mange ønsker å spare penger fremover, men vedlikehold av egen bolig bør ikke nedprioriteres, sier skadeforebygger. Foto: Fremtind.

I en fersk undersøkelse som Respons analyse har gjennomført på vegne av Fremtind, oppgir 54 prosent av huseierne at de ikke kjenner til vedlikeholdsplikten.

–  Som huseier er du pliktig til å gjøre forebyggende tiltak mot skader som kan inntreffe. Får du en skade som skyldes manglende vedlikehold, vil ikke forsikringen dekke dette. Derfor anbefaler vi at huseiere sjekker boligen jevnlig, ikke minst før vinteren kommersier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Åtte av ti boligeiere oppgir at de gjør nødvendig vedlikehold minst årlig. Én av ti vedlikeholder hvert andre til tredje år.

God investering å vedlikeholde

Prisøkninger på mat, strøm og drivstoff gjør at mange husstander er bekymret for om økonomien vil gå rundt i tiden som kommer. Boligeiere bør likevel ikke utsette nødvendig vedlikehold, mener skadeforebyggeren.

– Det er forståelig at mange sparer penger nå. Men det er akkurat derfor vedlikehold av bolig er viktigere enn noen gang. Jo før du tar tak i forhold som må utbedres, desto lavere blir skadeomfanget og kostnadene på sikt, sier Hofstad-Nielsen.

Mange burde sjekke husforsikringen bedre

To av tre huseiere oppgir at de kjenner til det viktigste husforsikringen dekker. Det er de eldste som oppgir dette i størst grad – og flere menn enn kvinner. Én av fire oppgir at de burde sjekket bedre hva husforsikringen dekker.

– Det er viktig å sette seg godt inn i forsikringen. Da vet du hvilke skader som dekkes, og hva du selv plikter å gjøre, sier Hofstad-Nielsen.

Ta høstsjekken på huset før vinteren:

• Sjekk takrenner for løv og gjørme. Se til at alle takrenner leder bort fra grunnmuren. Sjekk også at alle beslag og gjennomføringer er hele og ikke sitter løst. Oppdager du en lekkasje, bør du reparere det med det samme.

• Sjekk taktekket jevnlig. Takpapp har normalt en levetid på omtrent 25 år og takstein oppimot 75 år. Det er likevel lurt å jevnlig sjekke at alt er som det skal, selv om det er lenge igjen av takets anbefalte levetid.

• Sett av penger til nødvendig vedlikehold.

Som huseier har du et stort ansvar for nødvendig vedlikehold. Sjekk taket før en skade oppstår, er rådet. Foto: Fremtind.
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.