Viktige tips til nordmenn som skal leie bil i ferien

Leiebil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet i sommerferien. Dette har FINN, Forbrukerrådet og Forbruker Europa lyst til å gjøre noe med, og har derfor utviklet 15 leiebilvett-regler som bør leses før man booker leiebil.
(Leiebilvett-reglene ligger vedlagt under “dokumenter” nederst i PM, samt på FINN reises nettsider).
- Leiebilvett-reglene er noen enkle praktiske råd som skal gjøre deg best mulig forberedt når du leier bil, og hjelpe deg til å ta de riktige valgene. Rådene er knyttet opp mot de ulike fasene ved det å leie bil, som bestilling, henting i skranken, underveis i leieperioden og ved levering av leiebilen. Målet vårt er at det skal oppleves trygt og enkelt å leie bil, samtidig som du sparer penger. Vi er opptatt av at de som leier bil via FINN får en best mulig opplevelse gjennom hele prosessen, sier Eirik Norman Martinsen i FINN reise.
Også Forbrukerrådet oppfordrer nordmenn til å være litt ekstra obs når de skal leie bil i ferien.
- Dessverre er ikke alle leiebilselskaper like redelige. Noen opererer med lokkepriser og presser deg til å kjøpe forsikringer du sannsynligvis ikke trenger. Hver sommer mottar vi hundrevis av klager fra nordmenn som har gått i leiebilfella, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Bestill mest mulig på forhånd
Ifølge Eirik Norman Martinsen i FINN reise, kan man unngå unngå de klassiske “leiebil-fellene” ved å være ekstra oppmerksom når man skal booke bil, og særlig ved henting og levering.
- Nå er det heldigvis sånn at de aller aller fleste leieforhold forløper uten problemer. Vi ser likevel et stort oppsving i mottatte henvendelser om leiebil i sommerperioden, som i all hovedsak gjelder henting av bilen når vi ankommer feriemålet. Vårt ønske er selvfølgelig å hjelpe våre kunder og gjøre dem godt forberedt på hva de kan møte for å forhindre uønskede situasjoner. Da er det viktig å kjenne til noen av de klassiske "leiebil-fellene" du fort kan havne i. Det beste rådet vi kan gi er å bestille mest mulig på forhånd, og at du setter deg godt inn i hva du er dekket for og faktisk trenger før du henter bilen i leiebilskranken.
- Forsikring bør alltid ordnes på forhånd. Et godt råd er å aldri ta avgjørelser i leiebilskranken. Alle leiebilselskaper har plikt til å gi deg engelsk kontrakt hvis du ber om det, så dette kan du kreve. Og husk: Aldri skriv under på en kontrakt du ikke forstår, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Klagetoppen på leiebil hos Forbrukerrådet:
- Forsikringer: Kjøp av leiebilforsikringer som forbrukerne ikke vedkjenner seg troner statistikken vår.
- Skader: Mest klager på påståtte skader, men også at leiebilselskapet har krevd for mye på grunn av skade (som forbruker vedkjenner seg).
- Dyrere bil: Klager på at de blir tilbudt oppgradering, men ikke informert om at det koster penger
- Drivstoff/ bøter/ parkeringsgebyr: Belastninger i ettertid. Klagene gjelder både at de ikke vedkjenner seg utgiften, eller at de synes leiebilselskapet har sitt gebyr er for høyt.
Nøkkelord
Kontakter
Eirik Norman MartinsenForretningsutvikler - FINN reise
Tel:+47 958 56 502eirik.martinsen@finn.noAdéle Cappelen BlystadKommunikasjonsrådgiver - FINN.no
Pressekontakt
Bilder

Dokumenter
Om FINN.no
Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger.
FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet.
FINN er del av Vend Marketplaces ASA (“Vend”) - en familie av markedsplasser med en sterk posisjon i Norden og omtrent 1 730 ansatte. Som et ledende markedsplasselskap innen mobilitet, eiendom, jobb og gjenbruk, tilbyr vi enkle digitale opplevelser utformet for morgendagens behov. Vi gjør det med en tydelig hensikt: å skape bærekraftig verdi og langsiktig vekst – for alle våre interessenter og for samfunnet som helhet
Har du spørsmål om Vend - besøk vår hjemmeside Vend.com.
Følg pressemeldinger fra FINN.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra FINN.no
Stillingsmarkedet bremser inn mot årsslutt3.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Stillingsmarkedet fortsetter å avta inn mot slutten av året, og november viser en markant nedgang innen flere av de største bransjene viser tall fra FINN jobb.
Fire millioner nordmenn sier JA til brukte julegaver20.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Bruktmarkedet går også mot nye rekorder i 2025. FINN torget har nesten 14 millioner annonsepubliseringer så langt i år.
Avventende arbeidsgivere og aktive jobbsøkere preger høsten11.11.2025 12:57:38 CET | Pressemelding
Tall fra FINN jobb viser at det ble publisert 7,5 prosent færre stillingsannonser i oktober enn samme måned i fjor. Månedens vinner på stillingsmarkedet er restaurantbransjen, mens antall publiserte stillingsannonser innen Olje og gass faller.
FINN lanserer «Årets bruktbil»6.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
For aller første gang kårer FINN.no «Årets bruktbil» og «Årets bruktbilforhandler». Målet er å løfte frem bruktbilmarkedet, vise hva som faktisk fungerer i markedet – og gi både forhandlere og bilkjøpere verdifull innsikt i hvilke modeller som presterer best.
FINN gjør endringer på «Hjelp til jul»30.10.2025 13:47:31 CET | Pressemelding
- Vi har merket en nedgang i aktiviteten, og har derfor valgt å forenkle tjenesten i år, sier leder for Forbrukertrygghet i FINN.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
