Viktige tips til nordmenn som skal leie bil i ferien
Leiebil er på klagetoppen hos Forbrukerrådet i sommerferien. Dette har FINN, Forbrukerrådet og Forbruker Europa lyst til å gjøre noe med, og har derfor utviklet 15 leiebilvett-regler som bør leses før man booker leiebil.
(Leiebilvett-reglene ligger vedlagt under “dokumenter” nederst i PM, samt på FINN reises nettsider).
- Leiebilvett-reglene er noen enkle praktiske råd som skal gjøre deg best mulig forberedt når du leier bil, og hjelpe deg til å ta de riktige valgene. Rådene er knyttet opp mot de ulike fasene ved det å leie bil, som bestilling, henting i skranken, underveis i leieperioden og ved levering av leiebilen. Målet vårt er at det skal oppleves trygt og enkelt å leie bil, samtidig som du sparer penger. Vi er opptatt av at de som leier bil via FINN får en best mulig opplevelse gjennom hele prosessen, sier Eirik Norman Martinsen i FINN reise.
Også Forbrukerrådet oppfordrer nordmenn til å være litt ekstra obs når de skal leie bil i ferien.
- Dessverre er ikke alle leiebilselskaper like redelige. Noen opererer med lokkepriser og presser deg til å kjøpe forsikringer du sannsynligvis ikke trenger. Hver sommer mottar vi hundrevis av klager fra nordmenn som har gått i leiebilfella, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
Bestill mest mulig på forhånd
Ifølge Eirik Norman Martinsen i FINN reise, kan man unngå unngå de klassiske “leiebil-fellene” ved å være ekstra oppmerksom når man skal booke bil, og særlig ved henting og levering.
- Nå er det heldigvis sånn at de aller aller fleste leieforhold forløper uten problemer. Vi ser likevel et stort oppsving i mottatte henvendelser om leiebil i sommerperioden, som i all hovedsak gjelder henting av bilen når vi ankommer feriemålet. Vårt ønske er selvfølgelig å hjelpe våre kunder og gjøre dem godt forberedt på hva de kan møte for å forhindre uønskede situasjoner. Da er det viktig å kjenne til noen av de klassiske "leiebil-fellene" du fort kan havne i. Det beste rådet vi kan gi er å bestille mest mulig på forhånd, og at du setter deg godt inn i hva du er dekket for og faktisk trenger før du henter bilen i leiebilskranken.
- Forsikring bør alltid ordnes på forhånd. Et godt råd er å aldri ta avgjørelser i leiebilskranken. Alle leiebilselskaper har plikt til å gi deg engelsk kontrakt hvis du ber om det, så dette kan du kreve. Og husk: Aldri skriv under på en kontrakt du ikke forstår, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Klagetoppen på leiebil hos Forbrukerrådet:
- Forsikringer: Kjøp av leiebilforsikringer som forbrukerne ikke vedkjenner seg troner statistikken vår.
- Skader: Mest klager på påståtte skader, men også at leiebilselskapet har krevd for mye på grunn av skade (som forbruker vedkjenner seg).
- Dyrere bil: Klager på at de blir tilbudt oppgradering, men ikke informert om at det koster penger
- Drivstoff/ bøter/ parkeringsgebyr: Belastninger i ettertid. Klagene gjelder både at de ikke vedkjenner seg utgiften, eller at de synes leiebilselskapet har sitt gebyr er for høyt.
Nøkkelord
Kontakter
Eirik Norman MartinsenForretningsutvikler - FINN reise
Tel:+47 958 56 502eirik.martinsen@finn.noAdéle Cappelen BlystadKommunikasjonsrådgiver - FINN.no
Pressekontakt
Bilder
Dokumenter
Om FINN.no
Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger.
FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet.
Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.
Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser).
Følg pressemeldinger fra FINN.no
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra FINN.no
FINN jobb: – Flere stillinger i nøkkelbransjer og økt jobbsøkeraktivitet11.11.2024 10:18:55 CET | Pressemelding
Etter en svak start på høstens stillingsmarked for de største bransjene, ser dette ut til å ha endret seg i oktober. Samtidig øker aktiviteten fra jobbsøkerne med betydelig flere besøk på stillingsannonsene sammenlignet med samme periode i fjor.
Nå åpner vi "Hjelp til jul"1.11.2024 12:01:11 CET | Pressemelding
FINN fortsetter "Hjelp til jul"-initiativet, med fokus på giverglede og trygghet. – Sikkerheten til våre brukere er det viktigste, sier forbrukertrygghetssjefen.
FINN jobb: – Stillingsmarkedet har svakere start på høsten enn forventet7.10.2024 09:41:57 CEST | Pressemelding
Det er færre stillinger å søke på målt mot september i fjor, og nedgangen er størst innen oljebransjen og IT-bransjen. Bransjene som har størst oppgang er innen restaurant og arrangementer og innen offentlig sektor.
Ikke ansett deg selv: – FINN lanserer håndbok for arbeidsgivere11.9.2024 08:48:03 CEST | Pressemelding
FINN jobb er stolte av å presentere vår håndbok for arbeidsgivere og rekrutterere, designet for å fremme en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass
De 10 mest populære Oslo-boligene akkurat nå6.9.2024 11:30:00 CEST | Pressemelding
Én av disse har hatt over 74.000 besøk på FINN!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom