Viktige spørsmål før årets sommerferie

Gjelder reiseforsikringen i utlandet om jeg er fullvaksinert før avreise? Er jeg dekket på reisen om jeg får vaksinepass? Og hva om jeg ferierer i Norge – er jeg dekket da?

Flere land åpner for turister som er vaksinert. Samtidig blir stadig flere vaksinert i Norge. Hva betyr det for årets sommerferie? Gjelder reiseforsikringen i utlandet dersom man er fullvaksinert før avreise? Er man dekket på reisen om man får vaksinepass?

– Dessverre er svaret fortsatt nei på de aller fleste spørsmål knyttet til om reiseforsikringen gjelder i utlandet. Alle land er røde og norske myndigheter har ikke gitt klarsignal for at et vaksinepass kan brukes på reise i utlandet, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Det samme gjelder for de som kan dokumentere at de er fullvaksinerte. I en undersøkelse gjennomført av Respons analyse på vegne av Fremtind oppgir 85 prosent at de vil følge UDs reiseråd i sommer, selv om de skulle bli vaksinert.

– Det forteller oss at nordmenn har fornuftige forventninger til årets sommerferie. Men oppmerksomhet rundt vaksinepass, økt vaksinering og sydenreklame fra turoperatører bidrar til å vekke både lyst og håp om utenlandsreiser om kort tid, sier Nielsen.

Dette må du sjekke om du likevel vurderer utenlandsferie

– Selv om reiselysten er stor anbefaler vi å vente med å bestille utenlandsreiser, uansett om du er vaksinert eller ikke. Et opphold utenlands kan by på mange utfordringer, og du bør sette deg inn i smittesituasjonen og kapasiteten til det lokale helsevesenet. Hvis du blir syk eller utsatt for en ulykke er det ikke sikkert det lokale helsevesenet kan hjelpe deg, sier skadeforebyggeren.

Uten gyldig reiseforsikring kan det både bli krevende å få hjelp og det kan fort bli dyrt. Du bør også sjekke hva lokale myndigheter krever av dokumentasjon ved innreise.

– Sett deg godt inn i hva reiseforsikringen din dekker og hold deg oppdatert på forsikringsselskapenes nettsider. Det er også viktig å gjøre grundige vurderinger av turoperatørenes forskjellige forsikringer og hva disse dekker, før du eventuelt bestiller en reise, sier Nielsen.

Hva om landet blir gult eller grønt?

Flere tar nok sjansen på å bestille utenlandsreise langt frem i tid. Skulle myndighetene gi klarsignal ved å gjøre landet gult, eller tillate reiser med vaksinepass, er det én ting det er viktig å huske på.

– Om landet blir gult før avreisedato vil reiseforsikringen gjelde på reisen som normalt, med eller uten vaksinepass. Men vi dekker ikke avbestilling av reisen om den ble bestilt mens landet var rødt, presiserer Nielsen.

Mye norgesferie også i år

Men hva med norgesferie – hva dekker forsikringen egentlig?

5. november 2020 innførte regjeringen et nasjonalt råd for innenlandsreiser, hvor det rådes til å unngå reiser i Norge som ikke er strengt nødvendige.

– Reiseforsikring gjelder på reise i Norge og dekker avbestilling om du blir akutt syk. Men om du har bestilt reisen etter 5. november i fjor dekker vi ikke avbestilling grunnet frykt for smitte eller koronarestriksjoner, sier Nielsen.

Fremtind dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser ved karantene. Sitter du derimot i karantene mens du venter på prøvesvar, får du dekket avbestilling om prøven er positiv og du får påvist koronasmitte.