Viktig styrking av miljøkravet for ladbare hybridbiler

Regjeringen foreslår en beskjeden økning i engangsavgift for fossile person- og varebiler, og strammer inn vektfradraget på ladbare hybrider, gjennom at kravet for full rabatt økes fra 50 til 75 km. De fleste ladbare hybrider har ingen eller svært lav engangsavgift. Norsk elbilforening har foreslått at kravet settes til 100 km, og at hele rabatten fases ut innen 2023.
- Selv med regjeringens forslag kommer mange ladbare hybrid-modeller knapt til å betale engangsavgift. Tiden for rause skatterabatter på forurensende biler bør være forbi, og ytterligere innskjerping bør gjøres. Bare slik kan vi nå målet om at alle nye biler skal være nullutslipp i 2025, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening
Overraskende trafikkforsikringsavgift
Det ble også kjent at trafikkforsikringsavgiften for elbiler økes fra 0 til 2135 kroner. Dette er en kraftig og overraskende skatteskjerpelse på 800 millioner kroner totalt. Avgiften for elbil utgjør 70 prosent av taksten for bensin- og dieselbiler.
- Dette er en overraskende avgift som norske elbilister ikke hadde regnet med. Når regjeringen først ønsker å fase inn denne avgiften for elbilister, burde de lagt seg på et mye lavere nivå og så gradvis justere opp til 50 prosent av det bensin- og dieselbiler betaler, mener Christina Bu.
Ingen støtteordning for ladeinfrastruktur i borettslag og sameier
Regjeringen lovet i regjeringserklæringen en støtteordning for å få plass ladeinfrastruktur for godt over 600 000 beboere i hele landets borettslag og sameier. Norsk elbilforening har spilt inn at Enova kunne administrere en slik ordning etter modell fra Oslo, der den har vært en stor suksess.
- Det er uhørt at regjeringen ikke innfrir lovnaden om en støtteordning i siste statsbudsjett for perioden. En støtteordning vil gjøre det enklere for folk i hele landet å velge elbil. Tilgang på lading hjemme må være for alle, uavhengig om du bor i leilighet eller enebolig, by eller distrikt, sier Christina Bu.
Regjeringen må stå fast på 2025 målet
I statsbudsjettet står det også at regjeringen legger opp til at andelen elbiler av nybilsalget vil øke til 90 prosent i 2025 og 95 prosent i 2030.
- Regjeringen må ha større tro på sine egne elbilmål. I 2025 skal alle nye person- og lette varebiler være elbiler. Det er fullt mulig. Elbilmodellene kommer og vil bli kjøpt om elbilpolitikken er sterk nok, avslutter Christina Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 75.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Elbildominans i alle fylker – men distriktene kan bli hengende langt etter3.11.2025 11:02:01 CET | Pressemelding
Elbilen har tatt over nybilsalget i hele landet. I oktober utgjorde elbiler hele 97,6 prosent av nybilsalget, og over 90 prosent i samtlige fylker. Forskjellene mellom by og bygd er visket ut i nybilsalget – men på veiene er det stor forskjell.
Elbilforeningen fyller 30 år31.10.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Mens Stortinget forhandler om fremtiden for den norske elbilsatsingen, feirer Elbilforeningen sitt 30-årsjubileum. Den 1. november fyller Elbilforeningen 30 år.
Du kan spare tusenlapper på å leie elbil fremfor fossilbil30.10.2025 08:38:03 CET | Pressemelding
Det lønner seg å velge elbil når du leier bil. Vi har sammenlignet prisene på elbil og fossilbil hos de største leiebilselskapene i Norge.
– Regjeringens moms-hastverk er uansvarlig15.10.2025 10:09:52 CEST | Pressemelding
– Regjeringen foreslår at flertallet av elbilene om litt over ett år skal ha 125 000 kr mer i avgift enn i dag. Det er større avgiftsøkning enn fossilbiler noen gang har fått, og forferdelig dårlig klimapolitikk, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
–Vi tåler ikke momsendring på elbil fra januar13.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Før statsbudsjettet legges fram onsdag, spekuleres det i om det kommer mer moms på elbil allerede fra starten av 2026. – Det kommer ikke til å skje, både håper og tror generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
