Viktig styrking av miljøkravet for ladbare hybridbiler

Regjeringen foreslår en beskjeden økning i engangsavgift for fossile person- og varebiler, og strammer inn vektfradraget på ladbare hybrider, gjennom at kravet for full rabatt økes fra 50 til 75 km. De fleste ladbare hybrider har ingen eller svært lav engangsavgift. Norsk elbilforening har foreslått at kravet settes til 100 km, og at hele rabatten fases ut innen 2023.
- Selv med regjeringens forslag kommer mange ladbare hybrid-modeller knapt til å betale engangsavgift. Tiden for rause skatterabatter på forurensende biler bør være forbi, og ytterligere innskjerping bør gjøres. Bare slik kan vi nå målet om at alle nye biler skal være nullutslipp i 2025, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening
Overraskende trafikkforsikringsavgift
Det ble også kjent at trafikkforsikringsavgiften for elbiler økes fra 0 til 2135 kroner. Dette er en kraftig og overraskende skatteskjerpelse på 800 millioner kroner totalt. Avgiften for elbil utgjør 70 prosent av taksten for bensin- og dieselbiler.
- Dette er en overraskende avgift som norske elbilister ikke hadde regnet med. Når regjeringen først ønsker å fase inn denne avgiften for elbilister, burde de lagt seg på et mye lavere nivå og så gradvis justere opp til 50 prosent av det bensin- og dieselbiler betaler, mener Christina Bu.
Ingen støtteordning for ladeinfrastruktur i borettslag og sameier
Regjeringen lovet i regjeringserklæringen en støtteordning for å få plass ladeinfrastruktur for godt over 600 000 beboere i hele landets borettslag og sameier. Norsk elbilforening har spilt inn at Enova kunne administrere en slik ordning etter modell fra Oslo, der den har vært en stor suksess.
- Det er uhørt at regjeringen ikke innfrir lovnaden om en støtteordning i siste statsbudsjett for perioden. En støtteordning vil gjøre det enklere for folk i hele landet å velge elbil. Tilgang på lading hjemme må være for alle, uavhengig om du bor i leilighet eller enebolig, by eller distrikt, sier Christina Bu.
Regjeringen må stå fast på 2025 målet
I statsbudsjettet står det også at regjeringen legger opp til at andelen elbiler av nybilsalget vil øke til 90 prosent i 2025 og 95 prosent i 2030.
- Regjeringen må ha større tro på sine egne elbilmål. I 2025 skal alle nye person- og lette varebiler være elbiler. Det er fullt mulig. Elbilmodellene kommer og vil bli kjøpt om elbilpolitikken er sterk nok, avslutter Christina Bu.
Nøkkelord
Kontakter
Christina BuGeneralsekretær
Tel:+47 959 23 139christina@elbil.noLina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder

Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø.
Vi har 14 lokalforeninger og over 75.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Mer rekkeviddeangst tross økt rekkevidde12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Spørreundersøkelsen Elbilisten 2025 viser at det er flere elbilister med rekkeviddeangst nå enn tidligere.
Folk syns rekkevidde er aller viktigst27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Av alt som er viktig ved kjøp av elbil, regnes rekkevidde som det viktigste, viser resultater fra undersøkelsen Elbilisten 2025.
Ny milepæl: Snittrekkevidde på over 500 km22.8.2025 07:30:47 CEST | Pressemelding
Elbilene som ble solgt i Norge første halvår 2025 har i snitt en rekkevidde på hele 500 kilometer. Dette er en økning på over 300 km på 10 år.
Spiker i kista for elbiler i kollektivfeltet?14.8.2025 07:56:22 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har nå sendt sin endelige anbefaling til regelendringer i kollektivfeltet. I forslaget sier vegvesenet nei til elbiler, ja til elvarebiler og tja til elektriske lastebiler. Elbilforeningen sender nå brev til samferdselsministeren der de krever endringer før endelig vedtak fattes.
Nå er det knapt kommuner igjen i Norge uten hurtiglader!4.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er kun 14 av 357 kommuner som nå ikke har en hurtiglader. I 2017 stod 300 kommuner uten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom