Viktig Delta-seier: Det blir krav om responstid for ambulanse

- Dette er en stor og viktig seier for Delta og Ambulanseforbundet. Dette har vi kjempet for i mange år. Nå har vi fått gjennomslag. Dette er viktig for befolkningen som får større trygghet, sier Delta-leder Lizzie Ruud Thorkildsen og leder i Ambulanseforbundet i Delta, Ola Yttre.
Delta-leder Lizzie Ruud Thorkildsen og leder i Ambulanseforbundet i Delta Ola Yttre er fornøyd med at det blir forskriftsfesting av reponstid for ambulanse.

Stortinget vedtok torsdag 11. mars å be «regjeringen forskriftsfeste responstider for ambulansetjenesten og sette en standard for kompetanse og akuttmedisinsk utstyr i ambulansebilene og på ambulansebasene».

‑ Dette er et stort steg videre og en klar bestilling fra Stortinget. Publikum må ha trygghet for at ambulansetjenesten fungerer og at responstiden holdes. Du må vite at ambulansen kommer enten du befinner deg på Nordberg eller Nordkapp. Hvert sekund teller, sier Ruud Thorkildsen og Yttre.

‑ I dag er jeg fornøyd. Dette er en viktig dag for hele ambulanse-Norge. Dette viser at det nytter å jobbe målbevisst og systematisk. Jeg legger til grunn at Ambulanseforbundet blir involvert i det videre arbeidet med å utvikle forskrift og krav. Vi må fortsette arbeidet for god beredskap, god faglighet og god faglig utvikling, sier Yttre.

Ambulanseforbundet har gjennom flere år reist rundt i landet og møtt ordførere, lokalpolitikere og andre aktører for å fremme kravet om responstid og nasjonale føringer for akuttmedisinsk behandling. Samtidig har Ambulanseforbundet gjennomført flere møter på Stortinget med de politiske partiene.

02125https://www.delta.no/

Delta organiserer mer enn 88.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Delta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.