Viktig å få på plass tiltak for å holde hjulene i gang

– Byggenæringen er en viktig motor for å holde hjulene i gang i samfunnet. Derfor har en samlet næring jobbet frem en tiltakspakke som er overlevert politiske myndigheter, sier Jon Sandnes, adm. dir. i BNL.

På lik linje med andre sektorer trenger bygg, anleggs- og eiendomsnæringen hjelp fra Staten for å komme over følgene av koronakrisen. Næringen er fastland-Norges største sysselsetter med 358 000 ansatte.

– Skal byggenæringen holde hjulene i gang trenger vi tiltak som sørger for at folk og varer er i produksjon, fremdrift i offentlige anskaffelser er avgjørende for å hold aktiviteten oppe. På kort sikt må likviditet til bedriftene sikres, sier Sandnes videre.

En næringsrettet krisepakke er nødvendig i tillegg til de generelle tiltakene som er innført fra myndighetenes side. Redusert arbeidsgiveravgift, endrede permitteringsregler og lovnader om garantier til SMB-bedrifter er bra, men ikke målrettet nok for byggenæringen.

– Alle disse tiltakene er av stor betydning for næringen, men felles for dem er at de ikke dekker de ekstraordinære kostnadene eller stimulerer til oppstart av nye prosjekter som kan sikre sysselsetting og verdiskapning i hele verdikjeden både på kort og lang sikt, sier Sandnes videre.

Kort oppsummert er det behov for tiltak som:

• Sørge for å holde mannskap og utstyr i produksjon
  • Sikrer likviditetssituasjonen på kort sikt
  • Styrker offentlige oppdragsgivere for å holde hjulene i gang
  • Stimulerer etterspørselssiden på kort og lengre sikt
  • Treffer alle ledd i verdikjeden
  • Opprettholde produksjons- og leveringsevne av byggevarer
  • Sikre og styrke fagopplæring

– Vi må unngå at både byggeprosjekter og planlagte prosjekter stopper opp. Vi må unngå ulik praktisering av karantenebestemmelser mellom kommuner som skaper utfordring for både arbeidspendlere og varer. Vi trenger også tiltak som sikrer pengeflyt i prosjektene og garantiordning for å håndtere likviditet, avslutter Sandnes.

Se innspillet som er oversendt politiske myndigheter søndag 22.03.2020 (vedlegg)

Følgende aktører har vært involvert i arbeidet og stiller seg bak forslagene som fremgår her: Statsbygg, Oslo kommune, Bane NOR, Statens Vegvesen, Nye Veier, Entra, OBOS, Olav Thon, AF Gruppen, Skanska, Betonmast, Veidekke, Backe Entreprenør, HENT, Rådgivende Ingeniørers Forening, Arkitektbedriftene, Maskinentreprenørenes Forbund, VIRKE, NELFO, Nordnorske Entreprenørers Service Organisasjon SA, VA/VVS-produsenter, Fellesforbundet, NHO, BNL; Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg, Byggevareindustrien, Byggmesterforbundet, Boligprodusentene, Malermestrenes Landsforbund, Norsk Eiendom, Norsk Utleieforening, Norske Anleggsgartnere - miljø og landskapsentreprenører, Norske Muremesters landsforening, Norske Trevarer, Rør entreprenørene Norge, Takentreprenørenes Forening, Treindustrien, Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes Landsforbund, og Ventilasjon, Kulde og Energi.

I tillegg har KS bidratt med innspill og kommentarer til dokumentet.