Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua

I forbindelse med at det i år er 90 år siden Vidar Sandbeck ble født, har styret i Sandbeckstiftelsen vedtatt at det skal opprettes en kulturpris i Vidar Sandbeck sitt navn. Kriterier for prisen:

Vidar Sandbecks Kulturpris kan gis til en forfatter, visedikter, visesanger eller tekstforfatter som fortrinnsvis bruker norske tekster. Prisen kan også gis til en ung utøver av klassisk musikk og komponister i alle sjangre, en forteller eller skuespiller som har utøvd et faglig eller kunstnerisk virke som er sammenfallende med Vidar Sandbecks kunstneriske verdier og hans produksjoner. Prismottakeren bør ha vist egenskaper innenfor en eller flere av flg. verdiområder: Selvinnsikt, skaperglede, hardt arbeid, fortellerglede, mot, humor, observasjon, ”røtter/vinger” eller virkelighetsskildring.

Styret i stiftelsen har bestemt at prisen for 2008 skal deles ut under et kulturarrangement i Kulturhuset på Rena fredag 30. mai om ettermiddagen. Dette arrangementet er et av tre arr. som ligger under årets Sandbeckfestival, ”Viser i Skogen”.

Øvrige arrangement under ”Viser i Skogen” i år, blir 31. mai på Norsk Skogmuseum, Elverum og søndag 8. juni på Søndre Åset Gård på Åsta i Åmot kommune. Til denne gården, som Vidar Sandbeck bruker i sine romaner som gården til Godseier Lykke, kommer Anne Grete Preus og skuespiller/lektor Ane Hoel til et bok- og visebad i en intim og akkustisk forestilling ledet av Tore Skoglund.

Tom-Erik Tangen

Daglig leder

Vidar Sandbeck

Om Sandbeckstiftelsen

.
2450 RENA

Følg pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sandbeckstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 10. gang tildeles i 2017 Øystein Sunde25.1.2017 14:07:45 CET | Pressemelding

-Det er grunn til å dvele ved både språkbevisstheten, den tydelige og direkte uttrykksformen, den folkelige observasjonsevnen og den måten både Øystein Sunde og Vidar Sandbeck formidler på. Fellestrekkene gjelder også humor og alvor i visene, hvor de begge lager sine tekster og melodier selv, men også når det gjelder bruk av instrumenter. Vidar Sandbeck som musiker, var fiolinist og gitarist, mens prismottakeren behersker en rekke strenge- instrumenter med en perfeksjon, teknikk og musikalitet som overgår det aller meste, sier ansvarlige for Sandbeck-arbeidet, og juryens sekretær, Tom-Erik Tangen.