Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 10. gang tildeles i 2017 Øystein Sunde

-Det er grunn til å dvele ved både språkbevisstheten, den tydelige og direkte uttrykksformen, den folkelige observasjonsevnen og den måten både Øystein Sunde og Vidar Sandbeck formidler på. Fellestrekkene gjelder også humor og alvor i visene, hvor de begge lager sine tekster og melodier selv, men også når det gjelder bruk av instrumenter. Vidar Sandbeck som musiker, var fiolinist og gitarist, mens prismottakeren behersker en rekke strenge- instrumenter med en perfeksjon, teknikk og musikalitet som overgår det aller meste, sier ansvarlige for Sandbeck-arbeidet, og juryens sekretær, Tom-Erik Tangen.

Øystein Sunde ble født i Oslo i 1947, men tilbrakte første del av oppveksten på Skarnes i Sør-Odal i Hedmark. Da han var 8 år gammel flyttet familien til Oslo, men i 1976 bar det tilbake til Skarnes, nå med egen familie. Ungdomstida på Lambertseter og aktiviteten rundt Dolphins viseklubb i Oslo la grunnlaget for den utviklingen som har resultert i en rekke fjernsynsprogram, show og plateinnspillinger.

På 1960-tallet var det nærmest en lovmessighet at det skulle synges på engelsk, men den språklige og kulturelle bevisstheten ble tydeligere utover på «det glade 60-tallet». En rekke viseklubber vokste fram og sammen med bl.a. Lillebjørn Nilsen og Lars Klevstrand, ble det også klart for Øystein Sunde, at det var mye bedre å uttrykke seg på morsmålet. Dette gav ham en språklig oppvåkning som ble avgjørende for Sunde som tekstforfatter.

I 1968 ble bluegrass-bandet Christiania Fusel og Blaagress etablert med blant andre Kari Svendsen som medlem. Men Øystein Sundes første utgivelse som soloartist i 1970, satte en ny standard i plate-

bransjen. Han var skjellsettende ved å være seg selv, bruke løssluppen humor kombinert med et stort talent som gitarist og låtskriver. Singelen «Jaktprat» fikk stor oppmerksomhet og det ble hevdet at man måtte ha to tunger og 20 fingre for å formidle så mye tekst og så mye gitarlyd i et slikt tempo….

I 70-årene laget Øystein Sunde fjernsynsshow, revyer og produserte plater for en rekke artister. Med plata «Kjekt å ha» i 1989 hadde han stor suksess med å vise oss en rekke hverdagssituasjoner og dilemmaer som vi alle kjente til. Evnene til å se det humoristiske i hverdagslige gjøremål ser ikke ut til å avta, og takk for det! Sammen med Lillebjørn Nilsen, Halvdan Sivertsen og Jan Eggum dannet han i 1988 Gitarkameratene, som ble en gudbenådet kvartett hvor hver enkelt av medlemmenes viser fikk et nytt fokus og funksjon.

Spinner Records er Øystein Sundes eget plateselskap, opprettet i 1992. Sandbeckstiftelsen hadde gleden av å samarbeide med ham og Tom Steinar Lund i 2003, et samarbeid som resulterte i albumet «Gull i fra grønne skoger». Albumet var en hyllest til Vidar Sandbeck hvor de fremste av våre visesangere deltok, et album som nå har solgt neste 16.000 eksemplarer!

Øystein Sunde har fått mange priser og utmerkelser som sier noe om musikeren og humoristen, men også om den bevisste språkbrukeren han er. Han har fått tre Spellemanspriser, til og med to for «Årets Spelleman», noe som ingen andre har blitt til del. Han har fått «Språklig samlings litteraturpris», «Tekstforfatterforbundets ærespris», «Komiprisens hederspris», «Leif Justers ærespris», og nå; Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua.

I november 2016 slo Øystein Sunde til nok en gang med ei strålende plate, «Bestefar», hvor han igjen leker seg som både tekstforfatter og komponist sammen med et lag av musikere i ypperste klasse.

Det er lett å trekke paralleller mellom Øystein Sunde og Vidar Sandbeck. De er begge fremragende tekstforfattere, komponister og visesangere som behersker gitaren, om enn på ulikt vis. De har gitt ut visebøker. De har fått en del samsvarende priser, både for musikk og tekst. Det er grunn til å dvele ved språkbevisstheten hos begge; her er det ingen likegyldig omgang med ord!

På samme måte viser begge en finstemt, elegant og underfundig humor basert på hverdagslige situasjoner. Årets prismottaker står også for mange av de samme verdier som Vidar Sandbeck, slik som skaperglede, fortellerglede, observasjon, refleksjon og humor. Sandbeckstiftelsen finner derfor at Øystein Olaf Sunde er en meget verdig mottaker av Vidar Sandbecks Kulturpris, for 2017, sier juryleder og styreleder i Sandbeckstiftelsen, Åse Grønlien Østmoe.

Om prisen:
Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua, ble opprettet av Sandbeckstiftelsen på Rena i 2008. I juryen siter foruten styreleder i stiftelsen, Åse Grønlien Østmoe, styremedlem Jo Petter Grindstad, leder for Kunstnerisk Råd i stiftelsen, John Nyutstumo og musiker Lars Otto Sørhus. Prisen deles ut på Sandbeckgallaen i Åmot kulturhus onsdag 7. juni kl. 19.00, under Sandbeckdagene. Prisen består av et treskåret Sandbeck-relieff utført av Åmot treskjæreren Ragnar Nysæther, et diplom designet av grafiker Elin M. Wood og 15.000,- blanke kroner.

Tidligere prismottakere:

Märtha Louise                  Erik Lukashaugen
Lasse Johansen              Joakim Røbergshagen
Ove Røsbak                     Eldar Vågan
Frida Ånnevik                   Kari Bremnes
Tom Steinar Lund

Se www.vidarsandbeck.com for info om prisen og tidl. prismottakere.

For ytterligere informasjon eller spørsmål

Åse Grønlien Østmoe    62 44 03 88 / 91 52 50 27
Tom-Erik Tangen           99 22 00 22

Sperrefrist for nettaviser, dig. plattformer og etermedier: 25.01.17 kl. 20.00.

Om Sandbeckstiftelsen

Sandbeckstiftelsen
.
2450 RENA

Følg pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sandbeckstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen