Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks kulturpris 2011 til Frida Ånnevik

Frida Ånnevik (26) fra Hamar kommer i selskap med prinsesse Märtha Louise, musikeren Lasse Johansen og forfatteren Ove Røsbak, som er tidligere mottakere av Vidar Sandbecks Kulturpris, Regnbågåbrua. Prisen ble innstiftet av Sandbeckstiftelsen på Rena i 2008, og utdeles hvert år i forbindelse med Sandbeckdagene ”Viser i Skogen”.

Med plata ”Synlige hjerteslag”, som kom ut 1. november i fjor, tok hun hele Musikk-Norge med storm. Allerede en måned etter at plata var ute, vedtok juryen for Vidar Sandbecks Kulturpris, at årets pris for 2011 skulle gå til den unge debutanten fra Ridabu i Hamar. Uken etter fikk hun også Tekstforfatterforbundets nyopprettede debutantpris, ”Lyspunktet”. Den tredje hyllest som hun fikk med seg i desember, var at plata hennes, ”Synlige hjerteslag”, ble kåret til årets beste norskspråklige plate av NRK P1`s Norsk på Norsk-redaksjon.

Frida Ånnevik tar nå mastergrad i utøvende rytmisk musikk ved Universitetet i Agder. Hun har hatt sangundervisning med Torunn Eriksen og Hilde Nordbakken, men sier selv at hun også har gått i god skole hos Marit Tøndel Bodsberg i koret Voce di Vita. ”Hun har vært en fantastisk læremester for meg,” sier Frida Ånnevik.

Plata ”Synlig hjerteslag” kan beskrives som ”pop i åpent sjangerlandskap”, og det er blitt pekt på et faglig slektskap både til Vidar Sandbeck og Alf Prøysen. Det forteller om en allsidighet i kunstuttrykket som svært sjelden finnes hos unge musikere og tekstforfattere som uttrykker seg på norsk. Som produsent for plata har hun hatt med seg Andreas Mjøs, som har gitt plata et avmålt og kledelig lydbilde. Med stor presisjon og innsikt, ung alder til tross, så har de sammen skapt et særdeles flott produkt hvor Fridas norske tekster er det bærende element, og søm gjør at hun nå får Vidar Sandbecks Kulturpris.

I statuttene for prisen heter det blant annet at prisen kan gis til en forfatter, visedikter, visesanger eller tekstforfatter som fortrinnsvis bruker norske tekster. Videre heter det at ”prismottaker skal ha egenskaper innenfor verdiområdene selvinnsikt, skaperglede, mot og målbevisst arbeid”. ”Årets prismottaker står for mange av de verdier som er sentrale hos Vidar Sandbeck”, sier Tom-Erik Tangen, som leder arbeidet i Sandbeckstiftelsen. ”Frida Ånnevik er derfor en verdig mottaker av Vidar Sandbecks Kulturpris, fordi hun uanstrengt blander det rotekte, jordnære og norske med noe internasjonalt. Hun viser derved både tilhørighet og vidsyn i sitt arbeid”, sier Tom-Erik Tangen. Prisen deles ut på åpningsdagen for årets Sandbeckdager ”Viser i Skogen” på Rena, torsdag den 26. mai.

Se fridaannevik.no for pressebilder

Om Sandbeckstiftelsen

Sandbeckstiftelsen
.
2450 RENA

Følg pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sandbeckstiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sandbeckstiftelsen

Vidar Sandbecks Kulturpris for 10. gang tildeles i 2017 Øystein Sunde25.1.2017 14:07:45 CET | Pressemelding

-Det er grunn til å dvele ved både språkbevisstheten, den tydelige og direkte uttrykksformen, den folkelige observasjonsevnen og den måten både Øystein Sunde og Vidar Sandbeck formidler på. Fellestrekkene gjelder også humor og alvor i visene, hvor de begge lager sine tekster og melodier selv, men også når det gjelder bruk av instrumenter. Vidar Sandbeck som musiker, var fiolinist og gitarist, mens prismottakeren behersker en rekke strenge- instrumenter med en perfeksjon, teknikk og musikalitet som overgår det aller meste, sier ansvarlige for Sandbeck-arbeidet, og juryens sekretær, Tom-Erik Tangen.