Victoria Gulliksen ligger an til World Cup-finale

Med en femteplass i Longines FEI Jumping World Cup ™ i Amsterdam i dag har Victoria Gulliksen sikret seg viktige poeng som trolig tar henne til World Cup-finalen i USA i april.
Med dagens femteplass i World Cup-klassen i Amsterdam har Victoria Gulliksen med Equine America Papa Roach trolig sikret seg finaleplass i Omaha i april. (Arkivfoto: Norges Rytterforbund)

Victoria Gulliksen og hennes hest Equine America Papa Roach var en av åtte som klarte feilfri grunnomgang over de 1,60 m høye hindrene ved dagens kvalifisering i den vest-europeiske liga i Amsterdam. Foran fulle tribuner gjentok den norske ekvipasjen dette i omhoppingen, og tiden holdt til en femteplass.

-Dette var veldig gøy, sier Victoria. – Jeg kjente at hesten min var i toppform i helgen, og da ble jeg ganske nervøs. Da vet jeg at han kan gå feilfritt, da er det opp til meg og at jeg fokuserer nok. Det var veldig høyt, en veldig krevende bane – men hesten min var helt suveren. Nå er jeg rimelig sikker på finale, og det er ganske fantastisk at jeg klarte det. Men i dag tenkte jeg ikke så mye på det, jeg bare fokuserte på oppgavene jeg hadde der inne.

Med dagens femteplass la hun til 12 poeng til de 35 hun hadde fra før, og med 47 totalt ligger hun nå på en syvendeplass. Dermed er finaleplass i Omaha 4.-8. april ganske så sikker – det er de 18 beste i den vest-europeiske ligaen som går videre, og vanligvis holder det med rundt 40 poeng til finaleplass.

Det gjenstår to kvalifiseringer i den vest-europeiske ligaen, men Victoria stiller ikke til start i noen av disse.

-Nå skal Papa Roach ha det rolig, med tre uker med turridning og trening på galoppsporet for å slappe av og holde formen, slik han pleier etter stevner, forteller Victoria. – Etter det er planen et stevne i mars, så er det World Cup-finale som står for tur!

Victoria Gulliksen har fra før en andreplass i Oslo, en sjetteplass i Helsinki og en tiendeplass i Mechelen i denne serien. Med deltagelse i World Cup-finalen blir hun den første norske kvinnelige rytteren som noensinne har kvalifisert seg dit.

..................

Resultater Amsterdam