Victoria Gulliksen leder World Cup sammenlagt i sprangridning

Etter en andreplass og en sjetteplass i de to første World Cupene i den vest-europeiske ligaen, topper nå Victoria Gulliksen listen sammenlagt, som første norske rytter noensinne.
Etter en andreplass i Oslo  (bildet) og en sjetteplass i Helsinki topper Victoria Gulliksen sammenlaglisten så langt i den vest-europeiske World Cup-ligaen. (Foto: FEI/Roland Thunholm)
Etter en andreplass i Oslo (bildet) og en sjetteplass i Helsinki topper Victoria Gulliksen sammenlaglisten så langt i den vest-europeiske World Cup-ligaen. (Foto: FEI/Roland Thunholm)

For andre gang i løpet av én uke har Victoria Gulliksen sanket inn sterke World Cup-poeng i Longines FEI Jumping World Cup ™. Forrige søndag ble hun nummer to i Oslo, i dag ble hun nummer seks i Helsinki, med samme hest – Equine America Papa Roach.

Det gir den 30 år gamle rytteren fra Lier 28 poeng sammenlagt, og med det gjør den unge Gulliksen noe ingen norsk rytter har gjort før henne – hun topper sammenlagtlisten.

Victoria Gulliksen var en av 10 ryttere som var feilfrie i grunnomgangen og som dermed gikk videre til omhopping i Helsinki. Der fikk Victoria tredje beste tid, men en bom ned på hinder betød fire feil og en sjetteplass.

Sammen med Geir Gulliksen (62) utgjorde Victoria den norske kontingenten i Helsinki. Med hesten VDL Groep Quatro ble det 12 feilpoeng på Geir Gulliksen.

Victoria er heller ikke alene om å være ung, norsk og kvinnelig i den øvre delen av listen. Marie Valdar Longem ble i Oslo nummer fem og innkasserte 12 poeng. Det gjør at Bærumsrytteren nå ligger som nummer ti på sammenlagtlisten.

Marie Valdar Longem er neste norske rytter ut i World Cup-sammenheng, hun skal delta kommende helg i franske Lyon. Neste gang Victoria Gulliksen får muligheten til å ri inn poeng er under World Cup-stevnet i italienske Verona 3. til 6. november.

......

Sammenlagt liste Longines FEI Jumping World Cup

Resultatliste World Cup Helsinki

Mikael KolindLandslagsleder

Landslagsleder sprangridning senior

Tel:909 20 536

Norges Rytterforbund ble stiftet 10.desember 1915 og med rundt 32 500 medlemmer er i dag det 11 største særforbundet i NIF.  Tilsluttet NRYF er det ca 340 klubber, og 17 kretser. NRYF bygger sine aktiviteter på idrettens grunnverdier. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse, ærlighet og dyrevelferd. Videre skal alle aktiviteter i regi av NRYF tilrettelegges på en slik måte at sikkerheten settes i høysetet.